Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Trumps tullar slår mot jobben i Avesta, Borlänge och Smedjebacken

Annons
På gång. Tror han. USA:s president Donald Trump lär dock bli varse att hans handelskrig gör USA fattigare. Foto: AP Photo/Mark Humphrey

Nu har de trätt i kraft. USA:s tullar på 25 procent på stål från EU och tio procent på aluminium. Donald Trump är övertygad: Det är så här han skapar jobb i USA.

Tullarna har redan haft effekt. I USA har referenspriserna på stål på kort tid stigit med 37 procent, givetvis påverkade av att presidenten har fäktat med ståltullar som politiskt vapen.

På kort sikt innebär ståltullarna ett slag mot kommuner som Avesta, Borlänge och Smedjebacken. Det är i sig illa nog. Men värre är att detta riskerar att bli början på en upptrappning i vad som slutar i ett fullt handelskrig mellan (de forna?) bundsförvanterna EU och USA.

Exempelvis är det stor risk för att hela fordonsindustrin svepts med i konflikten. Trump är nämligen irriterad över att USA importerar för mycket av tyska bilar. Och dessvärre lär ståltullarna ge honom ytterligare vatten på sin kvar. För den amerikanska bilindustrin står för 27 procent av USA:s stålförbrukning och får det inte direkt lättare av att stålpriserna i USA rusar till följd av ståltullarna.

Nästa logiska steg i protektionismen blir därför tullar på bilar från EU. Detta skulle innebära ett nytt allvarligt slag mot Sverige, och då inte enbart Volvos fabriker utan mot alla de underleverantörer till fordonsindustrin som finns i landet. Det rör sig ofta om små och medelstora företag i mindre och medelstora orter. Här finns företag som Ortic i Borlänge, Por-Pac i Lindesberg, Ringsvets i Bångbro utanför Kopparberg, Gävle Svets- och Maskinteknik och Thunman Thools i Hudiksvall.

I den sorgliga ekvationen finns också Kina, som gärna ser en fortsatt amerikansk förskjutning mot beroende av kinesiska i stället för europeiska produkter. Landet vräker redan i dag ut stål på världsmarknaden till dumpade priser.

Den enda egentliga trösten är att EU är världens största handelsblock, något inte ens Trump i längden kan ignorera. USA:s handelsminister Wilbur Ross ringer ofta till EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström.

Det vackra med frihandel är att alla inblandade länder blir rikare. Men det går snabbt att bygga nya murar som tar lång tid att riva. Trumps tilltag må ge en snabb injektion i den amerikanska ekonomin. Men i längden är vi all förlorare.

Mer läsning

Annons