Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstinget och dalakommunerna kom inte överens om kollektivtrafikens kostnader

Landstinget och länets kommuner är ännu inte överens om hur kostnaderna för kollektivtrafiken ska fördelas.
– De som får ökade kostnader är naturligtvis inte helt glada. Vi måste förhandla och förankra förslaget mer, säger Region Dalarnas ordförande Leif Nilsson (S).

Annons

Kommunerna i länet och landstinget är ännu inte överens om hur kostnaderna för kollektivtrafiken ska fördelas.

Under onsdagen var det tänkt att landstinget och Dalarnas femton kommuner skulle bli överens om hur kollektivtrafikens kostnader ska fördelas i framtiden. I dag betalar landstinget 50 procent av kostnaderna - och kommunerna resten. Landstinget har länge kritiserat situationen och krävt lägre kostnader.

Region Dalarnas Sofia Jarl (C) och Leif Nilsson (S) tror på ett beslut om kollektivtrafikens kostnader i november.

Förslaget nu är att landstinget ska betala 41 procent av kostnaderna, och kommunerna 59 procent. Kostnaderna ska fördelas utifrån hur många invånare en kommun har och vilken trafik kommunen beställer.

Det nya förslaget behandlades under onsdagen i ledningen för Region Dalarna, Direktionen - där alla länets kommunalråd och landstingsråd sitter med.

Det är naturligtvis inte lätt för vissa kommuners företrädare att åka hem och motivera dessa ökade kostnader för kollektivtrafiken.

Förslaget fick svidande kritik från de kommuner som föreslås få kraftigt ökade kostnader. Framförallt handlade det om kritik från Falun och Rättvik.

– Vi gör därför en återremiss. Vi måste gå ut till kommunerna med en bättre redogörelse för varför förslaget slår som det gör. Det är naturligtvis inte lätt för vissa kommuners företrädare att åka hem och motivera dessa ökade kostnader för kollektivtrafiken. Vi vill nu ta fram information som tydliggör detta, säger Leif Nilsson.

Den 23 november ska Region Dalarnas Direktion samlas till ett extra möte.

– Då ska vi fatta ett beslut. I grunden är vi överens om behovet av detta nya avtal. Jag tror på en lösning. Men det kan också innebära att det blir vissa justeringar i förslaget, säger Sofia Jarl (C), vice ordförande i Region Dalarna.

Fakta/ så slår förslaget i Dalarna

Det nya förslaget för kollektivtrafikens kostnader slår olika i länet.

De får ökade kostnader:

* Falun får ökade kostnader på 11 miljoner per år.

* Mora - 5,6 miljoner.

* Rättvik - 3 miljoner.

* Avesta - 2 miljoner.

* Vansbro - 1 miljon.

* Orsa - 0,5 miljoner.

De får minskade kostnader:

* Borlänge "tjänar" drygt 13 miljoner per år.

* Gagnef +1,5 miljoner.

* Hedemora +1,2 miljoner.

* Leksand +1,4 miljoner.

* Ludvika + 0,4 miljoner.

* Malung-Sälen + 2,2 miljoner.

* Smedjebacken + 4,3 miljoner.

* Säter + 1,9 miljoner.

* Älvdalen + 0,2 miljoner.

* Landstinget Dalarna minskar sina kostnader med drygt 30 miljoner.

Mer läsning

Annons