Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kampanjen "En köpfri dag" vill utmana Black Friday: "Slit inte ut människor och miljö genom överkonsumtion"

Som motvikt mot Black Friday vill nätverket En köpfri dag utmana reorna med en kampanj om att inte inte köpa något alls.
– Slit inte ut människor och miljö genom överkonsumtion, säger Alexandra Davidsson, talesperson för En köpfri dag.

Annons

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Inför Black Friday: Affärerna rustar för köpfest – så maxar du rean

Årets handelskrock – köpfesten "Black Friday" infaller samma dag som "En köpfri dag"

Välkänd butik i centrum till salu – efter 24 år: "Är flera som har hört av sig" SÅ KÖPER DU PLUS

Under fredagen uppmärksammar massor av affärer Black Friday, ett fenomen som har hämtats från USA där det är en av årets största shopping- och readagar.

Denna dag inleds julhandeln på allvar och namnet Black Friday sägs komma från att intäkterna från denna försäljningsdag ska kunna innebära att affärerna får svarta siffror (plussiffror) i bokslutet.

Alexandra Davidsson, talesperson för En köpfri dag och generalsekreterare på Medveten konsumtion. Foto: Daniel Söderberg

Men det finns även en motvikt – i form av kampanjen En köpfri dag som ska utmana Black Friday. I ett pressmeddelande skriver talespersoner för kampanjen att En köpfri dag är en kampanj som tvärtom uppmanar oss att inte köpa något alls.

Nätverket bakom kampanjen anser att vi måste konsumera mindre för miljöns skull och vi då kan må bättre och få mer tid till det vi redan har.

- Rik är inte den som har mycket, utan den som saknar lite. Slit inte ut människor och miljö genom överkonsumtion, säger Alexandra Davidsson, talesperson för En köpfri dag och generalsekreterare på Medveten konsumtion, i pressmeddelandet.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för iPhone och Android här

Mer läsning

Annons