Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Julklappar köpta för 18 miljarder – "Dagarna innan julafton superviktiga för de fysiska butikerna"

Svenskarna hade köpt julklappar för 18 miljarder kronor, varav 35 procent av köpen gjorts via internet, fram till och med onsdag den 20 december.

Annons

Julhandeln på nätet tippas landa kring totalt sju miljarder kronor.Foto: Håkon Mosvold Larsen

Det framgår av en ny undersökning som Kantar Sifo gjort för PostNords räkning, där 2 001 konsumenter har intervjuats om deras julklappsinköp i år.

E-handeln ökar. Den andelen står för 6,2 miljarder kronor av köpta julklappar. Totalt tros klappköp via nätet landa runt sju miljarder.

"Julhandeln på nätet fortsätter att öka, vi e-handlar julklappar i vart och vartannat hem. Och under julhandeln får drivkrafter som bekvämligheten allt större fokus, vilket driver på ökningen. Däremot är de här dagarna innan julafton superviktiga för de fysiska butikerna, där vi handlar in i det sista, vilket gör att den totala julhandeln kommer att öka ytterligare", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressutskick.

Vi hade aldrig kunnat drömma om sådana paketvolymer

I undersökningen uppger 86 procent av e-handelskonsumenterna att de är nöjda med sitt senaste inköp via internet, oavsett utlämningsställen.

"Det har varit högt tryck på våra terminaler, hos ombuden och ute hos både chaufförer och brevbärare nu under julhandeln. Jag tycker att vi har hanterat det väldigt bra, trots att antalet paket långt överskred både våra och e-handlarnas prognoser. Vi hade aldrig kunnat drömma om sådana paketvolymer, men har jobbat stenhårt på att få ut alla julklappar till alla hem", säger Carin Blom och fortsätter:

"Det är en intensiv period, men fruktansvärd rolig. Nu sker den riktiga slutspurten inför julafton då vi har fortsatta leveranser till butiker, leveranser till ombuden ända tills på lördag, samtidigt som brevbärarna delar ut mängder av julklappar även de".

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för iPhone och Android här

FAKTA: Julhandeln

• Svenska folket har fram till och med den 20 december handlat julklappar för 18 miljarder kronor. Det är cirka två miljarder mer än 2016, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för knappt 16 miljarder kronor.

• Fram till och med den 20 december i år har svenskarna e-handlat julklappar för 6,2 miljarder kronor en ökning om 11 procent. 2016 e-handlade svenskarna julklappar för 5,6 miljarder kronor.

• Varannan svensk (50 procent) har e-handlat julklappar i år.

• E-handelns andel av den totala julhandeln ligger på 35 procent 2017.

• De julklappar som flest svenskar har handlat i år är 1. Kläder/skor, 2. Böcker/media, 3. Leksaker/barnprodukter, 4. Hemelektronik, 5. Skönhet/hälsa.

• Bland e-handlade julklappar dominerar 1. Böcker/media, 2. Kläder/skor, 3. Leksaker/barnprodukter, 4. Hemelektronik, 5. Möbler/heminredning.

• Nio av tio konsumenter (86 procent) är nöjda med hur deras senaste e-handlade julklapp levererades. Tre procent är missnöjda.

Källa: PostNord

Mer läsning

Annons