Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Varför ska vyn vid tingshuset i Älvdalen förfulas av den nya skolan?

Annons

Under hela mitt vuxna liv från 1960-talet och framåt har jag inte upplevt ett enda exempel på förändringar som haft inslag av att byn bevarat det kulturella, antika och estetiska som funnits.

Det började med slakten av en vacker bondgård mitt i byn, Hedforsgården. Det var politiker som drev och genomförde förstörelsen, och jag vet att ägarinnan var ytterst tveksam till förändringar.

Var fanns och finns talet om att politiker är till för att göra det bästa för invånarna i kommunen?

Nästa mycket tveksamma projekt var att riva den så kallade Hagströmsvillan. Om jag minns rätt var det i alla fall en stadsarkitekt som försökte stoppa förstörelsen.

Få namn som Hagström är väl så känt i stora delar av världen, och har betytt så mycket för bygden. Villan var byggd i en tidstypisk stil, Funkisstilen.

Så till dagens märkliga händelse, bygget av den nya skolan. En vy med ett vackert tingshus och en vacker kyrka, förfulas av den nya skolbyggnaden, som dessutom skymmer den vackra historiska röda gamla skolan.

Gamla misstag kan man inte ställa några frågor om, men det som händer i dag borde man kunna få svar på i tidningen. Alla är inte inne på sociala medier.

Vilka politiker och tjänstemän har varit delaktiga i förberedelser och beslut gällande bygget? Enligt en artikel som publicerades i DT den 22 mars 2017 tycks mycket vara oklart.

Enligt rykten ska musikskolan flytta till tingshuset. Är det sant? Vilka har i så fall beslutat det?

Så till det viktigaste när det gäller om- och nybyggnation av skolor, nämligen anpassning till en tidsenlig pedagogik. Har de som utformat det inre i skolan, tagit del av kunskaper om utformning av lokaler i en modern skola?

Tacksam för svar i tidningen.

Pensionär

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons