Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Skandal att Nordea tar sådan tid på sig att göra det Swedbank kunde fixa direkt

Annons

Hur fungerar egentligen våra stora banker? Eller snarare, hur fungerar egentligen Nordea?

En anhörig avled den 26 mars i år. Den 14 april besökte jag först Swedbank för att få kontoställningar för dödsdagen. Inga problem, dels fick jag ställningarna den 14 april men också för dödsdagen.

Enkelt, tänkte jag och gick vidare till min egen bank Nordea där den anhöriga också har konton. Här kan jag endast få kontoställningar per den 14 april, alltså besöksdagen, ställningarna den 26 mars skulle skickas.

Nu skriver vi den 15 maj och jag har ännu inte fått denna information, trots att det rör Nordeas egna konton. Bristen är anmärkningsvärd och jag har sagt att jag överväger att lämna banken för egen del.

Ett otal problem kan uppstå på av denna oförmåga, det kan gälla sådant som att den avlidne till övervägande del haft fast egendom samt att arvtagare inte har några större tillgångar.

Först skall ju bouppteckning göras, men sedan skall Skatteverket godkänna densamma. Tidsutdräkten kan bli avsevärd. Skandal!

Falubo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons