Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Döda inte ännu en tätort med en förbifartsflytt som inte ens efterfrågas

Annons

Älvdalens kyrkby är i dag för genomresande vad Hållstugan var en gång i svunnen tid.

Vägverkets trafikingenjör kunde 1992 konstatera att han medverkat till dödandet av många mindre tätorter i bland annat Dalarna genom att flytta förbifarten, (aortan - det som tillför syre till centrum) i det här fallet riksväg 70, utanför tätortens affärskärna.

Han ville inte medverka till att döda en tätort till utan tyckte att man skulle identifiera trafikproblemen som fanns och söka en annan lösning än en förbifart.

Trafikverkets egna mätningar visade att genomfartstrafiken då stod för cirka 20 procent av trafiken genom Älvdalens kyrkby och att älvdalingarna själva stod för 80 procent av trafiken.

Det han såg var att egentligen fanns det inga större problem med att låta genomfartstrafiken passera rakt genom Älvdalens tätort. Problemet var i stället hur ortsbefolkningen skulle klara av att ta sig ut på och korsa riksväg 70 vid till exempel tät genomfartstrafik vid trafiktoppar som stugbytarhelger.

Förslaget till lösning var rondeller. Ortsborna känner ju också till de till riksväg 70 parallella vägarna i samhället och kan förflytta sig där bara det enkelt går att korsa riksväg 70. Den lösningen gäller än och är att föredra om inte Älvdalens kyrkby ska gå samma öde med ett avfolkat centrum till mötes som många andra mindre tätorter tyvärr har drabbats av vid flyttad förbifart.

Avfolka inte centrum i Älvdalens kyrkby. Börja i stället med att sänka hastigheten till 40 kilometer. Det är ingen stor uppoffring för en genomfartstrafikant, lastbil som personbil som kanske ska färdas 20, 30, 40 mil i total resa.

Älvdalens kommun har tydligen ekonomi till att flytta förbifarten men detta framstår i dagsläget som en helt obefogad förändring som drabbar både centrum och de boende utmed den nya föreslagna sträckningen av riksväg 70 på ett negativt sätt.

Använd då i stället pengarna till något vettigare – lös till exempel andra trafikproblem där lösningar faktiskt efterfrågas.

Sven-Olov Åsberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons