Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Henkan - hitmakaren från Tällberg

/
  • Anders
  • Tidningen Schlager utnämnde 1981
  • Ett klipp från tidningen Saxons visar Tages och

Han är leksingen som skrev soundtracket till det svenska 60-talet, har jobbat i Abbey Road-studion, gjort fler än 250 tv-shower och varit Magnus Ugglas radarpartner sedan 38 år.
DT har träffat skivproducenten, hitmakaren och legenden Anders "Henkan" Henriksson.

Annons

Anders Emil "Henkan" Henriksson föddes 1945 i Leksand men hann knappt bli en knätofs hög innan han och föräldrarna flyttade till Stockholm. I föräldragenerna fanns ett gediget musikintresse sonen ärvde och studierna vid Adolf Fredriks musikskola var liksom självklara.

Redan tidigt ansågs Henkan vara något av ett musikaliskt underbarn och efter studier vid musikkonservatoriet i Heidelberg samt under musikprofessor Hans Leygraf fick Henkan jobb på skivbolaget EMI med ansvar för den klassiska skivutgivningen.

Samtidigt var den svenska popvågen på full marsch framåt.

– En dag kom de upp studion och undrade om jag kunde hjälpa ett popband med några ackord. Bandet var The Shanes och låten vi gjorde låg några veckor senare på Tio i Topp, berättar Henkan.

Snöbollen var därmed i rullning och Leksandssonen blev snart centrumpinnen kring vilken svensk 60-talspop snurrade. Han agerade tekniker, musiker, sångare, låtskrivare och producent vid åtskilliga inspelningar av The Shanes, The Red Squares, dalabandet Horanges, Mascots, Tom & Mick, Hounds m fl grupper.

Under slutet av 1966 fick han också Tages under sitt bandparaply och det var då Henkans legendstatus började byggas på allvar. 1967 hade Henkan också hela 27 svenska listettor, med Tages eller andra band.

– Det är nog oöverträffat än idag, säger Henkan som fyller 68 i slutet av maj och numera lever ett hyfsat stilla liv i en sommarstuga på Ekerö utanför Stockholm.

– Jag reser väldigt mycket och behöver inte mer. Här har jag både djur och natur direkt utanför knuten och dessutom en halvtam älgtjur jag döpt till Nisse och nästan alla sorters mesarter.

Men det finns också andra rara fåglar i omgivningen. Bara några taktslag bort bor Agnetha Fältskog och de bägge är bekanta sedan länge.

– Jodå, jag var studiomusiker på hennes första LP, upplyser Henkan så där lite i förbigående.

En närmare koll på Henkans CV ger också vid handen att de tunga artistnamnen där står som spön i backen.

– Jag jobbade som kapellmästare på Måndagsbörsen och har gjort över 250 tv-program, säger Henkan och den som minns Måndagsbörsen internationella artistutbud kan själv lägga ihop två och två.

Men världsartister hit och dit impade inte särskilt på pappa Henriksson hemma i Sunnanäng.

– Han sade alltid: "Tja, det var väl ok, men lika bra som Vikens band från Vikarbyn var det ju inte", skrattar Henkan.

Däremot uppskattades The Hollies.

– Hollies kom efter en spelning i Borlänge upp till Sunnanäng och farsan och Graham Nash åkte ut på Siljan och drog abborre. Sedan bjöd morsan hela Hollies på nystekt abborre i tunnbrödrulle och det gillade dom skarpt.

I slutet av 60-talet fick Henkan också erbjudande om att jobba åt Beatles demonproducent George Martin. Under åren 1969 till 1972 var han Englandsbaserad och tillbringade både dagar och nätter i Abbey Road studios och mycket av det han gjorde då i är idag svårt eftertraktade plattor. Quatermass, Jericho, King Crimson, Ginhouse, Episode Six, Life och Pink Fairies är bara några exempel.

– Roligast var nog att jobba med "Quatermass". Jag och gruppens organist Pete Robinsson jobbade med skivans grand finale och där vi ville ha med 32 stråkmusiker från London Symphony Orchestra. Något som skulle kosta stora pengar.

– Vi lämnade in lite noter och förklarade hur vi hade tänkt. George Martin kollade på partituret och frågade: "Do you really need this 32 strings? Well go ahead and book them". Vi fick vår stråkorkester och Quatermass-plattan är också en av de mer experimentella jag gjort.

Tillsammans med låtskrivarparet Roger Cook och Roger Greenaway låg Henkan också bakom några av det tidiga 70-talets internationellt mest populära låtar, som t ex "My baby loves lovin" med White Plains och "Only one woman" med The Marbles.

Vid det här laget var Henkan också du och bror med mer eller mindre hela musiklondon. Roxy Musics John Gustafson och George Harrison tillhörde umgängeskretsen och dessutom har han käkat frukost hemma hos Elton Johns mamma.

– Det var en syn när hon stod och vändstekte ägg med en fimp i mungipan. Jag och Elton är för övrigt ännu goda vänner och jag var faktiskt med och körade på hans "Take me to the pilot" en gång i tiden. Det känns faktiskt lite stort.

Parallellt med åren i England hade Henkan också skaffat familj på hemmaplan och till sist återvände han till den fjällhöga nord. Men han stod snart mitt i hetluften igen.

Denna gång med en ung Magnus Uggla som partner. Ett kompanjonskap som pågått i 38 år...still counting.

– Jag och Magnus skriver i princip allt material tillsammans. Vårt samarbete började 1975 och jag förstod direkt att "Varning på stan" skulle bli en monsterhit, sånt känner man redan i studion. Låten hade en arrogans som det fanns täckning för i texten och det gillade jag.

Henkan avslöjar också bakgrunden till Uggla-hiten "4 sekunder".

– Det var Povel Ramel som ville att vi skulle göra en variant av hans "Underbart är kort". Povel blev riktigt nöjd kan jag säga...haha.

Han blev också snabbt inkopplad när Uggla skulle göra en cover på Olle Ljungströms "Jag och min far" för tv:s "Så mycket bättre".

– Vi ville hitta något kyrkligt och jag kände till ett stycke av Händel och använde harmonier från det. Vi har inte ändrat melodin men lagt kyrkliga harmonier som gör låten till en vrålhit. Det kan jag tacka min klassiska skolning för.

Henkan har alltid legat lite steget före den teknikutvecklingen inom branschen. Han var exempelvis den första att använda dator i studio- och skapandearbetet låg också bakom den allra första svenska digitalt inspelade plattan.

– Jag började arbeta med datorer och musik redan 1986 och folk skrattade i princip åt mig då, men tiden har uppenbarligen gett mig rätt. Idag behövs inga jättelika mixerbord, det finns i datorn.

Producerandet är dock något han numera lagt på hyllan.

– Det finns andra som gör det bättre än mig, så är det bara. Däremot kan ingen ta ifrån mig min skolning och mitt melodisinne och även om jag gillat att producera så är det låtskrivandet och arrangerandet som ligger mig varmast om hjärtat.

1968 spelade Henkan och Tages in albumet "Studio" som idag anses vara en musikalisk milstolpe och som jämförs med Beatles "Sgt Pepper". På plattan medverkar också dalaspelmännen Päkkos-Gustaf och Påhl-Olle.

– De gubbarna har jag känt sedan barnsben. Farsan kände nog alla spelmän i trakten så visst finns det inspiration därifrån, säger Henkan som blev lite av pionjär på detta med att länka samman rock och pop med folkmusik.

En låt med speciell dalanknytning finns på "Studio" och heter "The old man Wafver" och bygger på en Siljanslegend.

– Det är en historia som farsan berättade för mig och som handlar om gubben Wafver som för några hundra år sedan bodde på Vaverön i Siljan med sina får. Legenden säger att han går igen där på ön. Vi tyckte det lät spännande och skrev en låt om det.

På Henkans meritlista finns även åtskilliga bidrag till Melodifestivalen, där han för övrigt också agerat kapellmästare vid tre tillfällen samt en låt som nästan varje svensk hört dagligen under många år.

– Signaturen till "Björnes magasin" ligger jag bakom, men jag har även gjort mycket annan film- och reklammusik. Dessutom skrev jag vinjetten till Skid-VM i Falun 1993 och den bygger på "Hjortnäslåten". Sedan har jag för mig att jag och Björn Skifs gjort någon låt åt Leksands IF också.

Trots att han har pensionsåldern inne är han dock fullt verksam både på hemmaplan och internationellt, bl a med en låt skriven för Billboardaktuella Taylor Swifts nästa platta.

– Låten finns med inför sista gallringen och det är klart jag hoppas den kommer med på plattan. Pensionera mig kommer jag att göra först den dagen jag känner mig mätt och nöjd med att skriva låtar, men där är jag definitivt inte än, avslutar "Henkan" Henriksson, ett av Dalarnas allra största bidrag till musikscenen.

Fotnot: På http://blogg.dt.se/nostalgibloggen kan ni läsa ännu mer om "Henkan" Henriksson och även lyssna på delar av den musik han arbetat med under årens lopp.

Annons