Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkt moms ger inte lägre matpriser

/
  • Vissa restauranger har marknadsfört att de sänkt priset med mellan 5 och 10 procent. Momssänkningen på krogen gäller dock inte alkohol.
  • Marcus Reid på En & en halv kök & bar tror att det är viktigare med bra service och hög kvalitet på råvarorna än att sänka priset med några kronor.

Den 1 januari sänktes krogmomsen från 25 till 12 procent. Tanken med det är att skapa nya jobb när fler får råd att gå på restaurang.
Men undersökningar visar att få krögare sänker priserna.
– Vi satsar på utbildning och mer personal i stället, säger Marcus Reid, restaurangchef på En & en halv kök & bar i Hedemora.

Annons

Det är Moderaterna och Centern som drivit igenom beslutet att halvera krogmomsen. Kostnaden för staten beräknas bli 5,4 miljarder kronor första året. På sikt ska dock 6 000 nya jobb skapas, enligt regeringens beräkning.

Men frågan är om det verkligen blir billigare att äta ute. När Sveriges Radio gjorde en rundringning till över 200 restauranger svarade en tredjedel att de skulle sänka priset. I TV4:s undersökning var det bara en av nio restauranger som infört lägre priser.

Däremot verkar desto fler vara villiga att nyanställa. En av dem är Ali Jasar på Restaurang Akropolis i Hedemora. Han tycker att momssänkningen ligger helt rätt i tiden.

– Det är rättvist, Sverige är det enda land med så hög moms, 25 procent är otroligt mycket, säger han.

Förhoppningsvis innebär den sänkta momsen att ytterligare en person kan anställas på restaurangen.

Marcus Reid tror att seriösa krögare kanske gör ombyggnationer som de inte vågat göra tidigare. Men kvalitet kostar också och priserna från råvaruleverantörerna stiger hela tiden.

– Jag tror inte att det både går att sänka priserna och anställa personal, säger han.

Marginalerna är små. Som företagare i restaurangbranschen blir det ofta liten lön för många timmars jobb.

Marcus Reid tror att det är viktigare med bra service och hög kvalitet på råvarorna än att sänka priset med några kronor.

– De människor som har vant sig vid att gå ut och äta fortsätter nog med det. De går inte en extra gång om maten blir en femma billigare, säger han.

Bland de som offensivt marknadsfört sig med lägre priser återfinns flera hamburgerkedjor och andra stora restaurangföretag. Några har sänkt priserna med mellan fem och tio procent.

Enligt tidningen Riksdag & Departement skulle momssänkningen kunna innebära att en lunch som kostat 76 kronor sänks till 68 kronor. En kopp kaffe för 25 kronor sjunker i pris till 22 eller 23 kronor.

Momssänkningen på krogen gäller inte alkohol.

Mer läsning

Annons