Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunalråd dundrar mot SJ:s diskriminering

/

Tåget kör förbi både Hedemora och Säter.
I SJ:s nya tidtabell är den viktiga kvällsavgången från Stockholm indragen.
Samtidigt byggs ett nytt resecentrum för 45 miljoner kronor – med syfte att öka tågresandet.

Annons

SJ kom med sin senaste tidtabell den 11 december. Då fanns varken Hedemora eller Säter med på avgången som går 16.44 från Stockholm. Den som vill kliva av där måste byta till en regionalbuss i Krylbo. Resan blir därmed både krångligare och tar betydligt längre tid.

Trafikdiskriminering, anser Hedemoras kommunalråd Ulf Hansson (S). I en skrivelse riktar han skarp kritik mot SJ. Avgången 16.44 är särskilt viktig för både Hedemora och Säter. "Vår attraktion i detta sammanhang kräver mycket goda tågförbindelser för pendling-, service- och affärsresor i alla resriktningar", skriver Ulf Hansson i ett brev adresserat till Pentti Huttunen på SJ:s huvudkontor.

Hedemora kommun är en av initiativtagarna till Dalabanans intressenter. Sedan intresseorganisationen startade har ambitionen varit "Ett tåg i timmen och stopp på alla stationer".

Å kommunstyrelsens vägnar, hoppas nu Ulf Hansson att SJ tar med Hedemora och Säter i tidtabellen igen. Han hoppas också att SJ vill återinföra den goda dialog som tidigare varit praxis i viktiga transportfrågor.

Ulf Hansson påpekar att Hedemora kommun satsar mycket stora egna resurser på att förbättra anslutande kollektivtrafik till viktiga tågavgångar.

"Vi bygger även ett modernt resecentrum med invigning hösten 2012, med mångdubblad parkeringskapacitet och god servicenivå för Dalabanans resenärer", skriver han.

Syftet med investeringen är att kraftfullt verka för att gynna ett ökat tågresande. Men den nya tidtabellen främjar varken resandet eller förtroendet för SJ, anser Ulf Hansson.

Mer läsning

Annons