Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna vill ha fler betygssteg

/
  • Positiva. Anna Sjöholm, Amanda Hoffman, Jonna Ruth, Linn Mases och Fredrika Eriksson går alla samhällsprogrammet årskurs 1. De vill gärna se betyg i sjugradig skala - det blir rättvisare tror de.
  • Instämmer. Skolministerns förslag är bra tycker en grupp killar i årskurs 2 på Martin Koch-gymnasiet. Fem godkända betyg är bättre än tre.

Annons

Regeringen med skolminister Jan Björklund i spetsen vill införa nytt betygssystem med fler steg för att "få en mer nyanserad bild av elevernas kunskap".

Redan vid höstterminen i årskurs sex ska betyg ges i en sexgradig skala. Från och med årskus 9 och uppåt blir det sju steg, varav fem är godkända.

Tidningen frågade runt bland elever och skolledning för att höra deras åsikter.

Eleverna på Vasaskolan och Martin Koch-gymnasiet var rörande eniga. Ju fler betygsgrader ju rättvisare betyg.

- Det är så stor skillnad mellan G och VG, mellan VG och MVG, säger Tina Conrad. Med flera steg är det lättare att se var man ligger.

- Och så slipper man höra lärarna säga att man ligger på G+ eller VG +, säger Mattias Salovaara. Dessa + syns ju aldrig i betyget.

- Ja, det blir rättvisare, säger Anna, Amanda, Jonna, Linn och Fredrika i en mun.

Vad tycker då de som ska sätta betygen? Det är blandade åskiter bland lärarkåren tror Vasaskolans rektor Nils Wiik sig veta.

- Själv frågar jag mig om det är för att öka motivationen och prestationen, eller om det är för att lättare kunna sortera elever till vidare utbildningar, säger han.

Wiik tror inte att betygen alltid är studiemotiverande, och att det dessutom blir svårt att definiera vad eleverna ska kunna för varje steg.

- Det krävs väldigt tydliga kriterier och kunskapskrav. Vi måste kunna tydliggöra varje nivå för eleverna. Ju fler steg, ju svårare att se skillnaden mellan stegen. Det är inte säkert att fler steg blir rättvisare för eleverna.

Och att införa betyg redan i årskurs 6 tror han inte på.

- Det bör räcka med utvecklingssamtal. Vill elever och föräldrar har mer information, får vi göra samtalen mer informativa.

Stig Olsson, rektor på Jonsboskolan är tveksam till betyg i grundskolan över huvud taget.

- Visst kan betyg vara motivationshöjande för många elever, men det skapar också väldig press på dem. Vi är en grundskola och ingen slutstation - eleverna måste gå vidare i sina studier och tids nog blir de sorterade.

Men om det nu ska vara betyg, tror han att en femgradig skala kan vara snäppet bättre än den tregradiga som vi har nu:

- Vårt nuvarande betygssystem är ju en kompromiss som inte alls är bra. Det är för stort gap mellan de olika graderna.

Nya betygssystemet

  • Regeringens förslag till nytt betygssystem innebär att betyg ska ges redan från höstterminen i årskurs 6 och därefter varje termin, i sex olika steg, varav fem är godkända.
  • Från årskurs 9 och uppåt gäller sju olika steg, varav fem är godkända.
  • Införandet bygger på en europeisk betygsmodell och ska ske mellan 2010 och 2013.
  • Även i fortsättningen ska betygen vara målrelaterade. Obligatoriska ordningsbetyg är ej aktuella längre.
  • Om högsta betyget ska kallas A eller om det blir en siffra, ska en grupp inom utbildningsdepartementet utreda.

Mer läsning

Annons