Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drivetrain Sweden AB - en framgångsrik Hedemoradoldis

/
  • Resemontör Lars-Erik Kardell isoslerar en turboladdare som sedan ska leveras till en kund. Tillsammans med  vd Greg Northeast, Kenneth Jans, operativ chef, och övriga kollegor fick han i torsdagskväll ta emot utmärkelsen Årets exportföretag under Stjärngalan 2012..

I Hedemora är Drivetrain Sweden AB relativt okänt, och det trots att det är ett av de mest framgånsgrika företagen i kommunen.
Företagets namn var tidigare Hedemora Diesel AB, som däremot många säkert känner igen, men bytte namn 2010. I torsdagskväll utsågs de till årets exportföretag under Stjärngalan 2012 i konkurrens med företag från hela länet.
– Alla som jobbar här är stolta över priset och det är kul att andra uppskattar det vi gör även om vi är ganska anonyma lokalt.

Annons

För att göra en drygt 100-år lång historia kort: Drivetrain Sweden AB har sina rötter i Hedemora verkstäder. På 1960-talet grundades Hedemora Diesel som en del av Hedemora Verkstäder och 1998 såldes företaget av den dåvarande ägaren Nordic Construction Company, NCC. Mellan 1998 och 2006 ägdes företaget sedan av flera mer eller mindre företagare. 2006 blev bolaget uppköpt av Engenco Ltd som är ett börsnoterat bolag i Australien, i samband med det blev också Greg Northeast företagets vd.

– När Greg kom hade vi 15 anställda här i Hedemora. I dag har vi 28, 12 kollektiva och 16 tjänstemän, berättar Kenneth Jans, operativ chef.

Drivetrain Sweden AB har två varumärken, Hedemora Diesel och HC Turbocharges

– Vi tillverkar inga egna motorer längre, utan utför service och leverar reservdelar reservdelar till befintliga Hedemora dieselmotorer över hela världen, säger Kenneth Jans.

Motorerna kan finnas på allt från lok, oljeriggar och oljetankers, till u- båtar och kärnkraftverk, samt fungera som reservkraftsanläggningar. Stora kunder är marinen i Australien och Singapore, tyska MAN, finska Wärtsilä, den franska järnvägen är en stor kund tillsammans med den iranska järnvägen. Oskarshamns kärnkraftsverk är en av få kunder i Sverige.

HC Turbocharges kom in i familjen 2009 då man köpte och flyttade Frankrike till Hedemora. Genom den företagsdelen marknadsförs turboladdare till dieselmotorer. Företaget erbjuder laddare till nya motorer, men utför även så kallade "retrofits" där man på en gammal motor byter turboladdare och därigenom kan spara bränsle och minska de miljöfarliga utsläppen.

– Det är hård konkurrens, ABB har cirka 80 procent av världsmarknaden när det gäller turboladdare. Men om vi inom några år kan ha två till tre procent av marknaden så kommer det att betyda väldigt mycket för oss, säger Kenneth Jans.

Drivetrain Sweden AB håller som bäst på att arbeta sin in på den östeuropeiska marknaden, bland annat har företaget lånat ut en turboladdare till Estland. Man har även stora förhoppningar om en snar order från ett företag i Ukraina.

Framtiden för Drivetrain Sweden AB ser ljus ut. Företagets omsättning vid bokslutet 2010/2011 var 140 miljoner kronor och har en mycket god lönsamhet.

– Absolut, säger Kenneth Jans och ser framför sig ett växande företag med ytterligare anställda i framtiden.

Mer läsning

Annons