Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brukare kränktes efter att av misstag fått höra samtal mellan personal

Personalens samtal om två brukare spelades in av misstag – och hamnade i en av brukarnas röstbrevlåda. Personen, som uppfattade samtalet som kränkande, vill nu inte ha boendestöd längre.

Annons

Personal i boendestöd skulle ringa upp en brukare i Hedemora kommun för att boka tid, men fick inget svar.

Arbetsdagen fortsatte sedan med ett samtal mellan personalgruppen där den aktuelle brukaren, och en annan person som även den får hjälp av boendestödsgruppen, diskuterades.

Det personalen inte visste var att telefonsamtalet inte kopplats ifrån, och att den efterföljande konversationen personalen emellan spelades in och hamnade direkt i brukarens röstbrevlåda.

Brukaren, som senare hörde samtalet, uppfattade det som sas som kränkande och blev både ledsen, orolig och upprörd över jargongen.

Brukaren ska, efter det inträffade, ha tappat förtroendet för personalgruppen och vill inte ha boendestöd mer – trots att personen har svårt att klara sin vardag på egen hand.

Händelsen har nu lett till en lex Sarah-anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Enhetschefen skriver i anmälan att man efter det inträffade haft två möten med personalgruppen, samt enskilda samtal med de som var i tjänst vid det aktuella tillfället.

Enhetschef har även upprättat en skriftlig rutin för hur en överlämning sker och vad en överlämning/rapport ska innehålla, och personalgruppen har pågående insatser i form av arbetslagsutveckling från extern konsult.

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

Mer läsning

Annons