Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här rullar en 105-åring

/

1908 upptäcktes olja i Persien, de fjärde olympiska spelen hölls i London. General Motors bildades och första T-Forden producerades av Ford. Samtidigt byggde tyske ingenjören Hugo Ruppe sin bilfabrik i Markranstädter. En av de första bilarna som tillverkades rullar än i dag, 105 år senare i Särna!

Annons

I ett garage i Särna står en klenod, en MAF, det tack vare Gillis Olsson och hans pappa John.

– Den byggdes 1908 av Markranstäder Automobilfabrik, MAF, i Tyskland, berättar Gillis.

Riktigt vad som skedde under bilens första år är oklart. Den importerades till Sverige av AB E Lindström och hamnade 1920 hos L J Lindström i Husby. Under 1925-1928 ägdes den av gårdfarihandlare Oskar Johansson i Stjärnsund. 1928 avfördes bilen ur registret då den ansågs vara förstörd.

1949 fann Gillis pappa bilen i närheten av Horndal och tog hem den till Österfärnebo där familjen bodde.

– Den fungerade då och användes vid bröllop och studentexamen, berättar Gillis, som tog över bilen 1981.

– Bilen måste ha stått inomhus under alla år då träkarossen är oförstörd. Jag har bara gjort i ordning en av de fyra cylindrarna och fått tag på originalhjul till bilen då de gamla försvann, berättar Gillis.

Idag ser bilen ut som den gjorde 1949 när John köpte den.

– Det som saknas är vindruta och sufflett samt originalskärmarna. Skulle jag finna dessa vore det en lycka, säger Gillis.

I våras fick världens bilentusiaster upp ögonen för Gillis MAF.

– Vi tog ner bilen till ett veteranmöte i Markranstädter vid den gamla fabriken. Det är den äldsta MAF som är körbar i Sverige. När jag tog bort presenningen och deltagarna fick se bilen jublade de. Det kändes riktigt bra, ler Gillis, som då lovade att inte renovera bilen utan bevara den i det originalskick den är.

Bilen är fortfarande avställd, men Gillis ska nu registreringsbesiktiga den i det skick den är.

– Den saknar belysning, men det kommer att framgå att den bara får köras i dagsljus. Annars så finns det både fotbroms som är kopplad till svänghjulet och handbroms på bakhjulet. Det fanns även ett spett som fungerade som extra brom så den inte skulle rulla bakåt.

Det är långt från Markranstädter till Särna, men nu är Gillis MAF tillbaka, och alla som vill göra affär kan glömma det.

– Det handlar inte om pengar, den här bilen är inte till salu, säger Gillis Olsson som förvaltar ett rullande kulturarv och lät tidningen åka med runt gården i det 105-åriga fordonet. En av totalt tolv kända MAF och den finns i Särna, men kommer nu att visas upp i Älvdalen till helgen.

Mer läsning

Annons