Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gammal gård blev som ny

/
  • Ett vackert stilleben med säsongens grönsaker på arbetsbänken i köket. Utsikt mot hagen där grannens kor betar.
  • Köksinredningen kommer från Vansbro Snickerifabrik och målad med äggoljetempera. Öppna hyllor istället för överskåp skapar rymd.
  • Äppelbohästarna målade av Pernilla Heinstedt pryder en hylla i badrummet.
  • Badrummet har smart förvaring, bland annat i form av tvättkorgen på bilden.
  • Fönstren är gamla och har innanfönster som sätts i på hösten och tas ur på våren.
  • Vardagsrummet är ljust och luftigt med få möbler. Klippansoffan från IKEA har sällskap av ett enkelt brickbord.
  • Den gamla träkistan i vardagsrummet pryds av dalatuppar.
  • Färgglada träfigurer bildar en rolig installation i fönstret i pojkarnas sovrum.
  • Från hallen ser man in i köket och badrummet. Den blå badrumsdörren är vackert sliten pch kommer från en annan gård.
  • Kakelugnen i vardagsrummet har fått sällskap av en leksandsstol och en vacker urna.
  • I hallen på övervåningen råder en närmast sakral känsla med den höga fönsterväggen ut mot gården och enkelheten i möblemanget.
  • Trappen upp och det vackra trappräcket är tillverkat av Rättviks Trappfabrik.
  • Entrédelens ovandel är nybyggd men smälter väl in i exteriören. Fönsterväggen och den höga takhöjden ger hallen ljus och rymd. En klassisk trädgårdsmöbel finns på gården.

Annons

Färger, byggteknik och detaljer har i mångt och mycket präglats av gårdens ålder. Men Maria Masgårds hus i Äppelbo är absolut inget museum. I bostadshuset finns smarta och bekväma lösningar och smakfull design. På gården tillbringar Maria och sönerna Oskar och Axel gärna somrar och andra ledigheter året runt.

Huset har varit i familjens ägo sedan 1994 och har renoverats från grunden.

- När vi köpte det hade det inte varit bebott på länge och det fanns varken vatten eller värme indraget, berättar Maria.

Sex år ägde hon och barnens pappa, Richard Bröms, fastigheten innan de kunde flytta in. Då hade takhöjden höjts med en meter, hela huset hade isolerats och entrédelen byggts till med en våning. Bland annat.

- Vi fick börja helt från grunden. En period var det faktiskt bara väggarna kvar av huset, utan både fönster och tak, berättar Maria.

Den "gamla" känslan var hon och Richard noga med att behålla. Det resulterade i en fantastisk rymd och ett flödande ljus i hela huset. Mycket tack vare den öppna entrédelen i två plan och ljuset från alla fönster som ger ljusinsläpp från tre väderstreck.

De gedigna byggmaterialen, helst återvunna från det befintliga huset, de gamla fönstren med innanfönster och linolje- och limfärgerna i klassiska och varma bidrar till att huset behållit sin känsla.

- Vi valde att försöka bevara husets känsla utan att för den skull nå en antikvarisk nivå, berättar Maria.

Maria vet inte hur gammal gården är, men troligtvis är de äldsta delarna av huset från 1700-talet. Gården och dess källarstuga omnämns bland annat i Karl-Erik Forslunds Från källorna till havet och flera faktorer under renoveringsarbetet tyder på att det här är en riktigt gammal gård.

Köket tros vara äldre än den övriga delen av huset. Där är det är varmt och ombonat trots rymden och ljuset. Kaklet på väggen ovanför arbetsbänken bestående av 600 plattor har Maria gjort själv. Den gröna glasyren pryds här och där av ord med anknytning till mat, smaker och kök.

- Jag gillar gråstenarna i murstocken och är så glad över att vi lyckades hitta fler när den skulle kompletteras, säger Maria.

Köket har mycket förvaring i form av öppna hyllor och inredning som Maria och Richard målat. Arbetsbänken har en praktisk extra sköljho och den gamla bakugnen är intakt och används bland annat till pizzabakning.

Hela huset har golvvärme och trägolv. En del golv är nya, från Dala-Floda, och andra är gjorda av gamla golvplank som fanns i huset. Badrummet har klinkers och ett reemaljerat badkar med tassar. Även där finns smarta förvaringslösningar i inredning från Vansbro Snickerifabrik. Vardagsrummet har en lugn inredning med få möbler och kakelugn. Klassiska Klippansoffan från Ikea blir en häftig kontrast till den gamla träkistan med dalatuppar som dekoration. Gardinlösa fönster hjälper ljuset flödar in.

Ovanvåningen på entrédelen i huset byggdes helt ny när huset renoverades. Trappen till övervåningen är nytillverkad av Rättviks Trappfabrik och panelen på väggarna har olika bredder för att bli mer livfull. På övervåningen finns två sovrum och en kombinerad hall/arbetsrum. Även där är det få möbler, smarta lösningar och lugna färger som dominerar. I hallen råder en närmast sakral känsla som kommer av fönsterväggen ut mot gården, med det vackra trekantsfönstret högst upp.

Maria, som är arkitekt, fick verkligen en realistisk praktik under tiden som nybliven ägare till gården. 2001 började hon läsa på KTH i Stockholm och arbetar idag på Kjellander+Sjöberg arkitektkontor i huvudstaden. Fast idag ägnar hon sig mest åt att rita nya hus. Hon bor i lägenhet i Stockholm och gården i Äppelbo har blivit en trygg bas att återvända till.

- Både barnen och jag tycker att det är jätteskönt att vara här, säger Maria.

  • Fakta: Maria Masgård
  • Familj: sönerna Oskar och Axel, 14 och 16 år.
  • Bor: i lägenhet i Stockholm och på gården på Kesholn i Äppelbo .
  • Gör: arbetar som arkitekt SAR/MSA.
  • Favoritstil: att ta tillvara husets känsla, hitta enkla och praktiska lösningar som fungerar.
  • Gården: Gammalt timmerhus med utbyggnad i lösvirke, den äldsta deleln av bostadshuset troligen äldre än 1700-tal. Tre uthuslängor, det ena med keramikverkstad och i en annan ryms pannrummet och solcellsanläggningen. Husets yta är fördelat på två våningar med två sovrum och hall/arbetsrum på övervåningen, samt hall, kök och vardagsrum på nedervåningen.

Mer läsning

Annons