Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamification of Dalarna får statligt stöd

Dalarna ska bli norra Europas ledande och mest spännande besöksdestination och Destination Dalarna har nu kommit igenom ett första nålsöga och kan få statligt stöd till ett nytt upplevelseprojekt.

Annons

Statliga innovationsmyndigheten Vinnova har godkänt ett nytt projekt i Dalarna, Gamification of Dalarna, som kan komma att inrymmas Vinnväxt-programmet, det program som delfinansierat stålklustret Triple Steelix i många år.

Vinnväxt är ett mycket betydelsefullt program med goda ekonomiska resurser.

Gamification of Dalarna är en utvecklingsidé kombinerat för besöksnäringen och spelutvecklingsbranschen.

Av de 29 ansökningar som Vinnova totalt fick in har elva godkänts för nästa steg i prövningen.

Att projektet gått vidare bygger på Vinnovas följande motivering:

"Ansökan har bedömts svara väl mot de tre bedömningskriterierna potential, genomförbarhet och aktörer. Initiativet är väl förankrat i regionala styrkeområden och det finns tydligt engagemang från relevanta aktörer inom besöksnäringen."

Inför nästa steg i prövningen ska nu Region Dalarnas länsturismchef Lotta Magnusson förtydliga hur spelaktörerna ska involveras, vilka de är och hur samarbete ska ske. Gör hon detta framgångsrikt så kan elva projekt krympas till sex som går vidare till intervju i februari 2016.

De vinnande initiativen får sedan tio års finansiering med mellan fyra och tio miljoner kronor per år.

Gamification of Dalarna handlar om upplevelsebaserad tillväxt inom ramen för turismsatsningen Destination Dalarna där man nu vill få med sig kreativa näringar in om musik, film, kultur, spelutveckling och sport med målsättningen:

"Dalarna är norra Europas ledande och mest spännande besöksdestination"

Annons