S-uttalande om A-kasseregler

Uttalandet antogs under arbetarekommunens årsmöte, som hölls i GOK-stugan i Mockfjärd.

Styrelsen består av Bo Billborn, ordförande, Bengt-Ola Ryttar, kassör, Sven-Inge Persson, sekreterare, samt Ann-Gret Olsson, Kalle Hedlund, Carina Ribbling och Fredrik Kvarnström.

I uttalandet konstaterar arbetarekommunen att den borgerliga regeringen "efter de redan kända försämringarna i A-kasseförsäkringen i förra veckan antog ytterligare en lagändring som ytterligare väsentligt försämrar försäkringen".

- I korthet innebär beslutet att en friställd löntagare omedelbart ska anta ett erbjudet arbete, även om det finns långt från bostadsorten. Veckopendling eller i värsta fall flytt från orten kan bli nödvändig. Här uppstår naturligtvis en splittring av familjen, som även kommer att drabbas av stora ekonomiska kostnader i form av bland annat dubbelt boende, heter det i uttalandet.

Arbetarekommunen anser att de allra flesta arbetslösa vill ha och söker arbete och exemplifierar med att just Gagnef har stor arbetspendling och låg arbetslöshet.

- Det är anmärkningsvärt att centern, som påstår sig värva om familjen och landsbygden, deltar i detta spel. Det går inte att i ena stunden föreslå hushållsnära tjänster och vårdnadsbidrag för att i nästa stund införa regler som gör att familjemedlemmar får leva åtskilda.

Mer läsning