Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny turismsatsning

/
  • Visit Södra Dalarna AB:s vd Carl-Johan Ingeström, till vänster, kommunalrådet Sofia Jarl (C) och oppositionsrådet Bo Billborn (S) skriver under avtalet under överinseende av

Gagnef har "skrivit på" för Södra Dalarna.
I ett nytt lag – med även Borlänge, Falun, Ludvika, Smedjebacken och Säter i truppen – ska Gagnef satsa på besöksnäringen.
– Tillsammans är vi starka, anser Carl-Johan Ingeström, vd i det gemensamma turistbolaget Visit Södra Dalarna AB.

Annons

Kommunfullmäktige har beslutat att anta erbjudandet om att tillsammans med övriga kommuner i Falun-Borlängeregionen bilda ett gemensamt turistbolag, som ska ägas till 49 procent av kommunerna och till 51 av besöksnäringen.

– Vi vässar klorna, förklarade kommunalrådet Sofia Jarl (C) när hon, oppositionsrådet Bo Billborn (S) och Carl-Johan Ingeström häromdagen undertecknade avtalet.

Det innebär att kommunen går in i bolaget som delägare.

– Vår budget för turism är densamma som tidigare; 1,7 miljoner kronor, men vi ställer också upp med 160 000 kronor för det första årets organisatoriska åtgärder, berättar kommunalrådet.

Anette Kotilainen, turismansvarig i Gagnef, blir chef – eller lagkapten – för alla turistbyråer i det nya bolaget.

– För oss i bolaget är allt på plats, nu gäller det att engagera näringen och invånarna i arbetet med att utveckla vår produkt, säger hon.

Carl-Johan Ingeström konstaterar att målet är att locka fler besökare – och att få dem att stanna längre.

– Ingen enskild kommun har tillräckligt med erbjudanden, attraktioner och sevärdheter, för att få besökare att stanna i kommunen under en längre tid. Genom att samarbeta och genom att ta efter industrins produktutveckling kan kommunerna och besöksnäringen göra vårt område mer attraktivt, hävdar vd:n, som menar att dagens turister inte nöjer sig med att bo i en röd stuga med vita knutar.

– Otroligt många turister åker bara rakt genom vår del av Dalarna. Vi har jättemycket att erbjuda och för Gagnefs del handlar det bland annat om ett mer eller mindre lättillgängligt utbud i form av starka produkter som fiske, natur och leder för vandring, cykling och kanoting. Men det här är inte tillräckligt känt, vi har inte varit tillräckligt duktiga på att sälja oss, främst utomlands, fortsätter han och nämner Norge, Danmark och Holland som de tre viktigaste utlandsmarknaderna.

Han betonar också vikten av att politiken och näringen går hand i hand, att fler gästnätter ger jobb och att besöksnäringen kan vara viktig när det gäller att stimulera till inflyttning.

– Jag är övertygad om att vi till 2016 ska ha ökat turismen med tio procent, säger vd:n, som i förlängningen hoppas kunna "värva" även Hedemora och Avesta.

Mer läsning

Annons