Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kundbetyget: Länets bästa hemtjänst

/
  • Jubel över förstaplatsen. De glada hemtjänstanställda är från vänster Johan Sandell, Ann-Marie Wallin, Wiktoria Nordins-Larsson, Maria Narto, Carina Hagberg, Kerstin Berglind och Zarah Nordström.

Bäst i länet igen.
En ny enkätundersökning, genomförd av Socialstyrelsen, visar att brukarna, i huvudsak äldre, är mycket nöjda med hemtjänsten i Gagnef.
– Ett jättefint betyg till personalen och ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt, säger Aina Gustavsson, sektionschef inom äldreomsorgen.

Annons

På uppdrag av regeringen genomförde Socialstyrelsen för två år sedan en brukarundersökning inom vården och omsorgen. Syftet var att se hur de som brukar vården och omsorgen upplever servicen och hur väl den motsvarar deras behov.

Ett stort antal slumpmässigt utvalda brukare, eller kunder, tillfrågades och fick inom olika områden – exempelvis bemötande, inflytande, trygghet, vårdinsatser, hjälpens utförande och social samvaro – betygsätta servicen från noll till tio. Resultatet sammanställdes i ett så kallat nöjd kund-index.

År 2009 toppade Gagnef Dalalistan och ifjol låg kommunen tvåa efter Malung. Men i årets undersökning är Gagnef åter i topp och på 16:e plats i hela Sverige.

– Det här är den bästa julklapp vi kunde få, det känns sååå bra att våra äldre är nöjda med den här viktiga servicen, som gör det möjligt för dem att bo kvar hemma, i en miljö där de trivs och känner sig trygga, säger Aina Gustavsson.

Hon berömmer personalen och betonar att den har mycket stor del i att en liten kommun glesbygdskaraktär och relativt små resurser lyckas hävda sig väl även vid en jämförelse med landets samtliga kommuner.

– Vår satsning på medicinsk kompetens i nattpatrullen har varit och är utomordentligt värdefull. Det innebär att vi i bilen har både en undersköterska och en sjuksköterska. Det här är ett samarbete med landstinget, som mot att vi bekostar den här servicen ger oss distriktssköterskeservice under dagtid, berättar sektionschefen.

Patrullen ger viss nattillsyn, en behovsprövad service, och svarar på trygghetslarm. Körsträckan per natt brukar ligga mellan 16 och 25 mil.

För bara några dagar sedan uppvaktade Lions hemtjänstpersonalen med godis-, frukt- och matkorgar, som en erkänsla för den stora och trygghetsskapande insats som personalen svarar för.

– Bevis på uppskattning – det kan räcka med några ord – gör det lättare att möta svårigheter och sporrar personalen att bibehålla och kanske till och med höja kvaliteten inom verksamheten, menar Aina Gustavsson.

Mer läsning

Annons