Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Komidsommarfesten och teknik

/
  • Traktorintresserad. Lars- Erik Larsson visade upp sin A Ford EPA som hans far tillverkade en gång i tiden.
  • Räls. De smala rälsen mäter 600 mm, ett rälsmått som lanserades vid världsutställningen i Paris 1897.
  • Tågtokiga. Far och son, Staffan och Erik Eronn, visade upp sin hobby järnväg vid Närsen.
  • Veterantraktor. Denna A Ford EPA från 1940 var en av veterantraktorerna som ställdes ut vid Strandbackens Folkpark igår.

Annons

Dala-Floda förvandlades igår till ett eldorado för teknikintresserade. Vid Strandbackens Folkpark ställdes 26 veterantraktorer ut i årsmodeller från 1931-1960, och det är traktorintresserade privatpersoner som visar upp sina gamla juveler.

Traktorägaren Lars-Erik Larsson visade upp en fotogendriven A Ford EPA från 1940 som hans far byggt och som användes i jordbruk - och Lars-Erik konstaterar att nytillverkade traktorer har fler finesser men att kvalitén på de gamla är oslagbar.

- Efter att ha stått ute oanvänd i 52 år - startade den på en gång, säger han om A Forden och berättar att intresset för traktorer har hängt med sedan barndomen:

- Jag är ju uppvuxen med det här - så det är väl lite barndomsnostalgi.

Totalt kom omkring 300 personer för att se veterantraktorerna.

Vid sjön Närsen visade far och son, Staffan och Erik Eronn, upp sin egenhändigt byggda hobbyjärnväg för tredje året i rad. I 20 år har de arbetat med att lägga räls och totalt har de lagt omkring 500-600 meter spår - och längre ska det bli.

- Ja, meningen är ju att det ska gå hela vägen från Närsen fram till Gråntjärn och det är en sträcka på en kilometer ungefär, berättar Staffan Eronn.

Loken tillverkar de av gammal skrot eller så köps de in från gruvor. Denna typ av 600 mm räls användes fram till 1970-talet vid tegelbruk och torvfabriker och på naturtroget vis ligger ligger lokstallar, dressinbodar och annat längs spåren - något som utgör en viktig del av banan:

- Vi vill gärna återskapa en miljö som liknar den gamla, berättar de bägge tågentuiasterna.

Mer läsning

Annons