Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från Flofolk till fado

/

Tidigare: Transsibiriska järnvägen, Flofolk, Pelle Lindström och skrönor och verklighet på Nordatlantiska öar.
Nu: Fado i Alfama i hjärtat av Lissabon.
Fotografen Ulf Engström fortsätter sin "inventering" av det unika och storslagna i vardagstillvaron.

Annons

Från en järnvägstur genom det då väldiga Sovjetunionen till en tur med häst och vagn till kvarnen i hembyn Lissfors.

Och från bluesspelmannen Pelle Lindström i Leksand till Ana Vera, fadista i krogen Coracâo de Alfama.

Kasten kan tyckas tvära, men Ulf Engström, Dala-Floda, söker hela tiden och överallt efter det som han upplever som äkta och storslaget, men ändå vardagligt. Han vill bli berörd, uppleva känslor, men också försöka förstå och via sina fotografier förmedla sin hänförelse.

– Fadon lockar mig till Alfama. Den vemodiga tonen, den nästan skarpa klangen som bara den portugisiska gitarren kan frambringa, får mig att längta dit. Fado handlar om drömmen och saknaden efter det ouppnåeliga, saknaden efter den kärlek man aldrig fick eller kan få, förklarar han.

I Alfama fotograferar han fadosångare som José Antonio, Alberto Correia, Sara Reis och Ana Vera tillsammans med Sergio Costa, mästare på portugisisk gitarr, och Carlos Fonseca, viola.

– När jag, sedan mörkret tänt Alfamas lyktor, slår mig ner i krogen för att lyssna till Ana Vera får hennes utstrålning och den äkthet jag upplever i hennes framträdande och framförande får mig att känna melankoli över min förlorade ungdom. Men också kreativitet, en vilja att bevara ögonblicket.

Han beskriver Ana Vera som alfamansk motsvarighet till Pelle Lindström, han ser många beröringspunkter mellan en järnvägstur över en kontinent och en tur till grannbyn för att mala säd och han uppfattar likheterna mellan en Up-Helly-Aa-festival i Lerwick på Shetland och en valborgsmässofest i Strandbackens folkpark.

– Inuti, när det kommer till känslor, är alla människor lika. förklarar han.

Just nu arbetar han med 2014 års utställning av "fadobilder" i Fadomuséet i Lissabon. Och med hjälp av Bengt Zetterqvist och Jan-Åke Larsson har han i ljust björkvirke redan gjort ramarna.

Men hans motivval är gränslöst.

Han har redan inlett ett nytt fotoprojekt och hans val av motiv är – kretenska miniatyrkapell.

Det är, föga förvånande, en företeelse så smal att när jag söker på nätet får jag inte en enda träff.

Men de finns, de har en historia och Ulf Engström tänker berätta den.

FOTNOT: Bland Engströms tidigare projekt märks också det om finsnickaren Sven-Olof Andersson, Borlänge. Det pågick i sex år och resulterade i en utställning och en bok.

Mer läsning

Annons