Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fiktiv fäbodvall angav tonen i Gustaf Norén-konsert

Ljudet av en fiktiv fäbodvall angav tonen i Gustaf Noréns konsert på söndagkvällen i Gagnefs församlingshem.

Annons

Gustaf Norén omgiven av skickliga musuiker under konserten i Gagnef.

Han omgav sig med en eminent trio musiker bestående av en DJ:j, Mario, basisten Christoffer Anthin och pianisten Marcus Moszny.

De följde Norén helt på ett oerhört lyhört sätt där han strövade i betraktelser och tankar om sitt liv i musikvärlden och i sin hembygd, för att travestera honom själv och Fröding.

Konserter av detta slag balanserar på slak lina och kunde lätt tippa över i något pretentiöst, men hålls på rätt köl genom gruppens proffessionalitet.

Man känner att Gustaf Norén fått säkerhet och självförtroende som artist under åren med Mando Diao inför större publikhav än den nära krets som samlats denna kväll.

Att ha en DJ:j tillsammans med akustiska instrument gav arrangemangen både en nerv och en frihet. Accelererande trumljud förstärkte känslan av att musiken kunde vända i helt nya riktningar än vad man antagligen avsett under repetitionerna inför denna konsert.

Gustaf Norén blandade otippade sångkombinationer som kändes helt naturliga. Den ryska sången Nätter i Moskva varvades med Regntunga Skyar och slutade med Fäbodpsalm från Älvdalsåsen. Ett mycket befriande grepp!

Mer läsning

Annons