Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick nya bilar - när kommunen blev tvingad

/
  • – Utan fackets ingripande hade de här arbetsmiljöåtgärderna dragit ut på tiden och lett till att duktiga yrkesmänniskor inte kunnat göra sitt bästa och i värsta fall även skadats, säger Irene Homman, glad över att bristerna nu åtgärdas.
  • Fastighetsavdelningens Anders Eriksson, till vänster, och Olle Eriksson tittar in i en av de nya bilarna och konstaterar att här sitter verktyg och annat utrustning ordentligt fast och kan tas ut från flera olika håll, vilket underlättar och effektiviserar arbetet.

Kommunal "körde över" kommunledningen.
Nu har fastighetsavdelningen fått två nya tjänstebilar och ytterligare tre är på väg.
– Vi kopplade in Arbetsmiljöverket med tanke på våra medlemmars hälsa, men också för att de skulle får förutsättningar att göra bra jobb på ett effektivt sätt, säger Irene Homman, ordförande i Kommunal i Gagnef.

Annons

För över ett år sedan slog de anställda vid fastighetsavdelningen larm om dåliga tjänstebilar.

– Vi krävde inga nya bilar, utan bara mer funktionella fordon, bilar med normalstandard och modern säkerhetsutrustning, säger vaktmästaren Anders Eriksson.

– Egentligen efterlyste vi förutsättningar att göra vårt jobb på ett snabbt och säkert sätt, förklarar snickaren Olle Eriksson.

Men när inget hände kontaktade fastighetsavdelningens personal sitt fack, Kommunal.

– När jag fick veta att nya tjänstebilar funnits med i ett förslag till investeringsbudget för 2011, men sedan prutats bort blev jag uppriktigt sagt irriterad. Kommunen gjorde besparingar som drabbade arbetsmiljön och riskerade att gå ut över arbetstagarnas hälsa, att ge dem skador och dessutom inverka på deras möjligheter att göra det jobb de är anställda för, berättar Irene Homman.

Hon kontaktade Arbetsmiljöverket, AV, som dömde ut flera av bilarna, påtalade brister i kommunens trafiksäkerhetspolicy och efterlyste en handlingsplan för hur kommunen ska kunna ha trafiksäkra bilar med god arbetsmiljö.

– Det kändes bra, även om jag hellre sett att kommunen vidtagit nödvändiga åtgärder snabbt och utan vår inblandning. Men det här visar att facket fyller fler funktioner än att sköta löneförhandlingar. Även om det kan förefalla som att Kommunal åsamkat kommunen kostnader vill jag hävda att vi i stället sparat pengar åt kommunen. Det kostar att ha sjukskriven personal och att ha utrustning, i det här fallet tjänstebilar, som begränsar de anställdas möjligheter att göra bra jobb, säger fackbasen.

Hon poängterar samtidigt att det här är ett undantagsfall och att det vanligtvis brukar gå att lösa liknande problem smidigt och snabbt.

– Jag inser att kommunens ekonomi inte är den bästa och att det måste sparas, men här handlade det om en besparing som riskerade att bli kostsam.

I onsdags inspekterade Arbetsmiljöverket en av de två nya tjänstebilar som köpts in till fastighetsavdelningen. Tre till ska levereras under året och därefter finns det ett behov av ytterligare tre bilar.

– Häromnatten gjorde jag en jourutryckning i besvärligt väglag och det kändes riktigt bra och tryggt att kunna göra det i en ändamålsenlig och säker bil, tycker Olle Eriksson.

Mer läsning

Annons