Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gabriel Ehrling: Malungsborna lär välkomna att ministern håller myndighetscheferna kort

Annons
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) låter tre statliga myndigheter samordna sig i Malung. Det gör han rätt i, menar DT:s vikarierande politiske redaktör Gabriel Ehrling.

LÄS ÄVEN (+):

Glädjebeskedet till Malung – därför får kommunen ny prestigesatsning från regeringen: "Har dålig servicenärvaro"

En av veckans mer välkomna nyheter var att regeringen beslutat att låta öppna totalt tio nya servicekontor i glesbygdsområden, däribland ett i Malung. Till dessa ska medborgare som behöver service från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket kunna vända sig för att komma till rätta med sina myndighetsbestyr.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) motiverade i DT (171207) beslutet med att "Hela poängen är att alla medborgare har rätt till bra statlig service. Det ska inte spela någon roll om man bor i Falun eller Stockholm. Tanken är att invånarna ska kunna uträtta sina ärenden på plats."

Det nya kontoret i Malung öppnar till sommaren och innebär 1-2 nya arbetstillfällen. Särskilt välkommet lär detta vara bland kommunens äldre, som ofta känner sig obekväma med tanken att uträtta den här typen av tjänster via internet.

Betydelsen av att faktiskt kunna kliva in på ett kontor och möta en människa av kött och blod som företräder staten ska förstås inte underskattas. Och det skadar verkligen inte med ett par nya arbetstillfällen i Malung.

Men det som gör de nya servicekontoren särskilt välkomna är att beslutet stakar ut vägen mot vad som förhoppningsvis kan bli en genomgripande uppgörelse med synen på organiseringen av statens verksamhet.

För även om politiker gärna slår sig för bröstet om att staten ska finnas i hela landet så sker den faktiska utvecklingen av myndigheterna ryckvis och illa koordinerat. Snarare än behovet av närvaro på orten så tycks godtyckliga faktorer, och grad av nyckfullhet hos de chefer som för tillfället har förtroendet att leda verksamheten, bestämma var olika myndigheter finns representerade och inte. Olika idéer om hur och var service ska bedrivas ger upphov till samarbetssvårigheter och rent revirpinkeri.

Med den här typen av gemensamma servicekontor flyttas i stället fokus från organisationskartor i myndigheter till det som saken faktiskt handlar om: medborgarnas behov. Malungsborna struntar högaktningsfullt i vilken myndighet som betalar vad och om statstjänstemannen på andra sidan skrivbordet hanterar en, två eller tre typer av ärenden. Lika så i hur logotypen på dörren ser ut.

Givetvis är det bättre att staten finns där med ett kontor, än med inget alls.

LÄS ÄVEN:

Fler ledare och krönikor av Gabriel Ehrling

Mer läsning

Annons