Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårare att klara körkortet i Falun

/

Annons

Det ställs inte samma krav på de drygt 100 000 personer som kör upp hos någon av landets 200 inspektörer varje år.

- Vi ser att skillnaderna mellan inspektörerna och kontoren har ökat och det tycker vi är anmärkningsvärt, säger Lennart Grufberg, ansvarig för utredningen på Riksrevisionen.

Inom ett och samma kontor kan andelen skilja uppåt 40 procentenheter mellan olika inspektörer visar granskningen. Många kontor uppfyller inte Vägverkets egna krav på hur stor variation det får finnas mellan olika inspektörer.

Även mellan kontoren är variationen stor. För körkortsaspiranter som anmälts av trafikskolor varierar andelen godkända prov mellan 69 procent som lägst till 82 procent som högst. För privatanmälda varierar det mellan 33 procent och 67 procent.

Fakta: Här är det svårast att få körkort

Så många av privatisterna klarade sig 2005 på respektive ort, fem bottenplaceringar:

  • 1. Helsingborg, 33 procent
  • 2. Halmstad, 34
  • 3. Farsta (södra Stockholm), 35
  • 3. Malmö, 35
  • 4. Vänersborg, 38
  • 5. Kalmar, 40

Så många av trafikskoleeleverna klarade sig 2005 på respektive ort, fem bottenplaceringar:

  • 1. Farsta, 69 procent
  • 1. Halmstad, 69
  • 1. Malmö, 69
  • 1. Helsingborg, 69
  • 2. Uppsala, 70
  • 3. Falun, 72
  • 3. Solna, 72
  • 4. Visby, 73
  • 4. Kristianstad, 73
  • 4. Sollentuna, 73
  • 5. Göteborg, 74

Källa: Riksrevisionen (TT)

Enligt revisionens granskning var det lättast att få körkort genom trafikskola om man kör upp i Örnsköldsvik och Umeå. Hela 82 procent av aspiranterna godkändes där 2005 medan bara 69 procent klarade sig i Malmö och Farsta.

Som privatist är det svårast att klara uppkörningen i Helsingborg där 33 procent fick godkänt. Svårt är det också i Farsta och Malmö där 35 procent klarade uppkörningen 2005.

Lättast som privatist är det i Örnsköldsvik där 67 procent av privatisterna klarade sig.

Ingemar Skogö, generaldirektör på Vägverket, medger att slutsatserna Riksrevisionen drar är korrekta. Enligt honom har Vägverket jobbat systematiskt under tio års tid med att hitta en form där uppkörningsproven bedöms lika. Han påpekar att skillnaderna mellan inspektörerna och kontoren har minskat under de senaste två åren, som inte finns med i Riksrevisionens rapport.

- Det går åt rätt håll men vi är inte nöjda.

Enligt Lennart Grufberg har Vägverkets tillsyn av hur uppkörningsproven fungerar i praktiken varit obefintlig.

- Ansvaret för att följa upp det här ser vi som en fråga för regeringen, säger Lennart Grufberg.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson tar Riksrevisionens kritik på allvar och kommer till hösten att förtydliga kravet på lika behandling i Vägverkets regleringsbrev.

- För mig är det självklart att all statlig verksamhet ska präglas av lika behandling av människan, säger Åsa Torstensson.

Marcus Lagerlöf, en av två förarprovare vid Vägverket i Örnsköldsvik, tror att skillnaderna kan hänga samman med trafiksituationen.

- Den är betydligt mer komplicerad i storstäderna, än i en småstad som Örnsköldsvik, säger han till TT.

En annan delförklaring som Marcus Lagerlöf kan tänka sig har med storleken på Vägverkets uppkörningsregioner att göra. Vägverkets kontor i Örnsköldsvik är litet med bara två förarprovare, påpekar han.

- Jag tror att vi och Visby är minst, säger han.

Förarprovarna åker ut till mottagningsorter ute på landet som kan vara små, där trafiken är relativt okomplicerad.

- Där går det knappt att misslyckas med en uppkörning, säger Marcus Lagerlöf.

Mer läsning

Annons