Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort intresse för miljöbilar

/
  •  Foto: Mikael Forslund
  • Premie lockar. Privatpersoner som köper miljöbil mellan 1 april 2007 och 31 december 2009 får 10 000 kronor i bidrag från regeringen – något som fått försäljningen av miljöbilar att öka markant.  Foto: Mikael Forslund

Annons

Från och med den 1 april får alla som köper en miljöbil i Sverige en present av regeringen. Den kallas miljöbilspremie och består av en engångsutbetalning på 10 000 kronor. Detta har bidragit till att intresset för miljöbilar ökar mer än beräknat i hela landet, och Falun är inget undantag.

- Vi ser en stor ökning i efterfrågan. Det senaste årets klimatdebatt har gett ett lyft på marknaden, men jag tror att premien har bidragit ännu mer. När man kan se till sin egen plånbok så ändrar man sitt beteende, säger Hans Östfjord, försäljningsansvarig på Bilmetro i Falun.

På Bilmetro säljs en typ av Volkswagen Polo som drivs med diesel och släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer. Därmed definieras den som miljöbil enligt Vägverkets normer. Däremot syns inte dessa bilar i statistiken över miljöbilar, eftersom det hittills inte finns något bra sätt att särskilja koldioxidsnåla bensin- och dieselbilar från vanliga.

Enligt siffror som tagits fram av organisationen Gröna Bilister och försäkringsbolaget Tennant Ecoförsäkring finns i dag 256 registrerade miljöbilar som går på el, etanol eller biogas i Falun. Det är inte mer än 0.89 procent av kommunens totala bilpark, men ändå något mer än genomsnittet för riket, som är 0,73.

På Carlia Bil säljs Saab 93 och 95 Bio Power, som drivs med etanol. Enligt försäljaren Kaj Mander består 70-80 procent av deras nybilsförsäljning av etanolbilar i dag. Även diesel har blivit populärare eftersom det har lägre förbrukning. Också här ger miljöbilspremien utslag på försäljningen.

- Folk frågar dagligen om miljöpengarna man får som bonus. Och i dag kostar en vanlig bil inte mer än runt 8 000 kronor mindre än en miljöbil, så med premien lönar det ju sig, säger Kaj Mander.

Även hos Rolf Ericsson Bil märks miljöbilstrenden tydligt. Snart finns i stort sett alla modeller i en variant som drivs med etanol. Försäljningschef Bengt Hjalmarsson tror att kunderna lockas av premien, och det faktum att etanol säljs till ett billigare literpris.

- Samtidigt ska man komma ihåg att etanolbilarna drar 30 procent mer, men så länge staten skattebefriar etanol så lönar det sig ändå, säger han.

Mer läsning

Annons