Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stationen växer igen

/
  • Öken. Tågtidtabeller finns, till och från Falun. Men ingenting för den som vill vidare i staden. Här behövs kommunkarta, information om busslinjer, om Carl Larsson-gården och Falu gruva, anser Bengt Holmquist.
  • Djungel.

Annons

- Jag tillhör ju den gamla liftargenerationen. Så här såg det ut i Östtyskland och Jugoslavien på 50-talet. Då satt vi där och tyckte synd om dem för att de var så fattiga, säger Bengt Holmquist. Han skrev en motion till fullmäktige i höstas, men inget har hänt, och nu drar turistsäsongen igång.

Här växer renfana och fibbla, björk och al. Tiskens vattenspegel skymtar knappt bakom en grön mur.

- Kommunen skyller på att det inte är deras bord. Men på möten med Välkommen till Falun pratas det mycket om samarbete. Jag tycker att de kunde skippa något sammanträde och gå hit och rensa i stället, säger Holmquist.

Impulsen att skriva motionen kom när han träffade på några amerikanska damer på stationen. De ville till Carl Larsson-gården.

- De var helt rådvilla, det fanns ingen antydan om var de befann sig, säger Bengt Holmquist.

I och utanför vänthallen finns reklam för resor till Berlin och Åre, för glass och solkräm. Här finns reklam för pizzerior och vandrarhem i staden, men ingen information om turistmål, ingen kommuninformation och tätortskarta, ingen linjekarta för bussar eller tidtabeller. Turisten får klara sig själv.

Dessutom ligger järnvägsstationen lite avsides. För en nykomling är det inte självklart var centrum ligger.

Carl Johan Ingeström, vd på Välkommen till Falun, håller med om att det ser illa ut.

- Något ska göras. Problemet är att vi inte kommer överens med Jernhusen som äger den bästa marken. Vi vill ju ha informationen så nära som möjligt, säger Ingeström och berättar att Jernhusen drar alla över en kam och vill ha reklamkontrakt med kommunen. Det blir alldeles för dyrt.

Till hösten kommer en skylt att sättas upp vid parkeringen, där kommunens mark börjar.

Borde ni inte ha kunnat fixa det snabbare?

- Jo, vi borde kanske ha gjort så från början, men vi har försökt kommer överens med Jernhusen. Det är lätt att vara efterklok, säger Ingeström.

Om stationen bjuder på ymnig grönska så råder även djungelliknande förhållanden när det gäller ansvar för området.

Jernhusen AB äger och förvaltar fastigheter knutna till Sveriges järnvägsnät. Bolaget ägs genom holdingbolag av staten, men de ansvariga har gett reklamfirman JC Decaux ensamrätt att bestämma vad som sätts upp på väggarna.

Ola Kronkvist som är informations- och marknadsansvarig på Jernhusen ser ingen anledning till att "hemkommunen" skulle få någon gräddfil och sätta upp servicemeddelanden och kommunkarta lite billigare.

- Vi försöker hitta bra former, men vi vill jobba lika i hela landet, säger Kronkvist som talar om helhet och flöden och tror att det går att lösa genom diskussion med lokala förvaltare.

Men grönskan på spår och perrong är Banverkets ansvar.

- Jag kan inte svara på varför det ser ut som det gör, jag är dåligt uppdaterad, säger Urban Seydlitz på Banverket och ber att få återkomma.

Mer läsning

Annons