Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så klarade Swedbank midvinterrånet

/

Det har gått drygt ett år sedan Swedbank i Svärdsjö rånades.
För personalen var det en skakande upplevelse.
– Processen att bearbeta händelsen är ett år lång, säger bankdirektören Börje Forsberg.

Annons

En eftermiddag i slutet av december 2010 kom tre män med pistolliknande föremål i händerna in i banken och krävde kontanter. Börje Forsberg som är bankdirektör i Svärdsjö/Falun befann sig på semester när rånet inträffade.

– Det första man tänker på är hur personalen mår. Sedan vet jag ju att det finns ingen personal som mår bra efter ett rån, först det fysiska och sedan kommer det psykiska. Jag har tidigare varit ansvarig för Swedbank Dalarna och har varit med om något rån tidigare så jag vet att det är personalen man i första hand tänker på. Framför allt hur man ska göra rätt första dagen, säger han.

Börje Forsberg berättar att banken har ett färdigt program att ta till när ett bankkontor utsatts för rån.

– Det pågår i ett helt år, allt från att det kommer två stödpersoner samma kväll, vid det här läget var det dagen efter, som har en genomgång och stämmer av behoven. Sedan träffas man efter en vecka, en månad, tre månader och ett år. Finns det behov av mer stöd har man den möjligheten också.

Stödpersonerna fångar exempelvis upp hur personalen känner inför olika ljud eller vad de känner när de ser olika detaljer.

– Så här efteråt tycker jag att personalen fungerat så bra som det går. Ingen går obemärkt förbi en sådan här händelse. De kom tillbaka i arbete ganska snabbt. Så det har gått så bra det kan gå i förhållande till att de utsatts för ett rån, säger Börje Forsberg.

Den 14 september i år utsattes Swedbank i Falun för ett rånförsök. Där befinner sig personalen tre månader inne i den ett år långa processen att bearbeta händelsen.

Påverkades ni som utsatts för rån när bilder från rånet i Vansbro kablades ut i tv?

– Alla människor som jobbar på bank reagerar när något så dramatiskt inträffar, de blir påminda om vad som kan hända. De som varit med om rån reagerar på väldigt olika sätt, allt i från att man inte reagerar så mycket till att man reagerar mycket. Det är väldigt individuellt. Jag tror inte någon reagerar på samma vis som någon annan.

Börje Forsberg tror att banker genom samtalen kommit en bit längre än för 25 år sedan.

– Då fanns det inga samtal utan man satte sig och jobbade dagen efter. Då dök efterdyningarna upp i andra sammanhang i stället.

I Svärdsjö var det tre bankanställda som berördes av rånet och på Falukontoret några fler. Ingen av dem har påverkats så mycket att de inte kunnat fortsätta sitt jobb.

Banken har under en längre tid arbetat för att minska den manuella hanteringen av kontanter som ett led i att höja säkerheten. Börje Forsberg konstaterar att de inträffade rånen påskyndat den processen.

– Tillsammans med våra kunder har vi börjat prata om hur vi kan minska den manuella hanteringen av kontanter. Vi försöker hjälpa dem att bli kontantsmarta kan man säga så att de inte behöver gå till banken för att ta ut kontanter. De flesta tycker faktiskt att det blir enklare för dem, det är många som inte funderat på sitt eget agerande.

Hur agerar man om man är kontantsmart?

– Ett exempel är att man betalar med kort när man handlar. Då finns det vissa som säger att alla kan inte ha kort, exempelvis om man ser dåligt. Men det går att lämna över sitt id-kort och kortet så kan kassörskan trycka in uppgifterna. Ta ut kontanter i en affär är också en sådan där del som man pratar mycket om att man kan göra. Och naturligtvis kan man göra överföringar via Internet eller telefon.

Efter de senaste rånen är Swedbank med i ett arbete som går under namnet Tryggare stad.

– Vi har träffat Centrala stadsrum, köpmannaföreningen, andra banker och polisen som alla är med på samma skuta i arbetet med att minska den manuella hanteringen av kontanter.

– Det blir enklare för alla och säkerheten förbättras. Man kan också se det miljömässiga. Ta en femhundring som du betalar med i en butik och så följer du den. Någon ska gå och lägga den i en box, någon ska hämta boxen, sedan är det ett säkerhetsföretag i Stockholm som räknar upp det och så åker de ner till banken igen och så är det någon som tar ut pengarna igen, säger Börje Forsberg.

Mer läsning

Annons