Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polismotorcyklarna ifrågasätts

/
  • Ser fördelar. Sven-Erik Käck vid trafikpolisen i Dalarna anser att motorcyklar är mycket effektiva och att de kan användas mer är som är fallet i dag.  Foto: Kjell Jansson
  • Tar sig fram. – Med motorcykel tar vi oss fram där polisbilarna inte kan köra. Men våra cyklar börja bli gamla, Sven-Erik Käck vid trafikpolisen i Dalarna.  Foto: Kjell Jansson

Annons

Det är Rikspolisstyrelsen, RPS, som beslutat om en åtgärdsplan för polisens motorcykelverksamhet.

- Investeringarna ska inte stå i garaget, säger Ulf Börjesson på RPS.

Dalarnas länspolismästare Sten-Olov Hellberg berättade i tisdagens tidning att myndighetens dåliga ekonomi ska saneras. Nu sätts trafikpolisens motorcykelverksamhet under lupp.

Bert Hag som är tillförordnad chef vid trafikpolisen i Dalarna och polismannen Sven-Erik Käck ser många fördelar med att använda motorcyklar.

- Vi kan nog utnyttja motorcyklarna mer än vad som sker i dag, säger Bert Hag.

- Med motorcykel tar vi oss fram där polisbilarna inte kan köra. Men våra cyklar börja bli gamla, säger Sven-Erik Käck.

Anders Landén, operativ chef vid polismyndigheten i Dalarna, berättar att man fått tid på sig till sista oktober med att utreda mc-verksamheten.

- Historiskt sett har vi använt motorcyklarna för trafikövervakning och punktinsatser som eskortverksamhet och vid evenemang som Vasaloppet på vintern och Classic Car Week i Rättvik på sommaren. Det finns mycket nostalgi kring polismotorcyklarna. Det är en verksamhet som skulle kännas svårt att mista, säger Landén.

Men han säger att myndigheten måste titta på resurseffektiviteten.

- Vi måste väga om motorcyklar är ett modernt sätt att driva polisverksamhet eller om vi ska hyra in motorcyklar vid behov.

- Det är ingen billig verksamhet och det ställs höga krav på utbildning och skyddsutrustning. Det är en viss riskmiljö att färdas på motorcykel, säger Anders Landén.

Rikspolisstyrelsen kräver nu att dalapolisens motorcyklar ska köras hela säsongen och att antalet körtimmar blir högre.

- Jag tror att mc-förarna blir färre, men att körtimmarna med polismotorcykel ändå blir fler. Mc-verksamheten kommer inte att utarmas, utan snarare förbättras, säger Ulf Börjesson vid RPS.

Mer läsning

Annons