Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya vägen räddar liv

/
  • Ingen dödsolycka. Sedan den nya 4-filiga vägen mellan Falun och Borlänge öppnades har ingen dödsolycka noterats. Tidigare inträffade minst en dödsolycka per år på sträckan. Foto: MIKAEL HELLSTEN

Annons

Under fem år i början av 2000-talet - 11 november 2000 till 10 november 2005 - var vägen mycket olycksdrabbad.

Under den perioden inträffade 36 olyckor.

Fem dog, sex skadades svårt och 53 skadades lindrigt.

I genomsnitt inträffade alltså en dödsolycka per år.

Men sedan man byggde mitträcken och gjorde vägen mellan städerna mötesfri har ingen dödsolycka inträffat.

På drygt ett år är statistiken:

13 olyckor med två svårt skadade och 13 lindrigt skadade.

- Statistiken stämmer bra med den erfarenhet vi har.

- Mötesfria vägar reducerar dödsolyckorna med 70 till 90 procent.

- Vi är förstås mycket glada för att dödstalen sjunkit på denna sträcka, säger Vägverkets Claes Tingvall.

Utbyggnaden av mötesfria vägar går relativt fort.

För tio år sen fanns 150 mil mötesfritt - de flesta var motorvägar.

Tio år senare finns 350 mil mötesfria vägar i landet.

- Det är en trafikrevolution vi upplever. Visst, det händer olyckor även på mötesfria vägar, men erfarenheten säger oss att dödstalen blir lägre, konstaterar Tingvall.

Den nya 4-filiga vägen mellan Falun och Borlänge kostade en halv miljard att bygga.

Men Tingvall anser att det är lönsamt att bygga mötesfria vägar.

- Om vi kan spara människoliv genom att bygga trafiksäkrare vägar har vi lyckats, säger Tingvall.

I Dalarna finns mitträcken på en handfull ställen.

Bland annat mellan Borlänge och Ludvika och från Falun ut mot ryggen och Gästrikegränsen.

Claes Tingvall hoppas att man kan bygga vidare på mötesfritt mellan Borlänge och Avesta. I dag är endast sträckan Borlänge-Säter mötesfri.

- En utbyggnad är planerad. Och i det långa loppet blir det lönsamt, säger Tingvall.

Mer läsning

Annons