Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

M:s krav: Avbryt cykelplanen

2014 antog kommunfullmäktige i Falun den nya cykelplanen.
Nu vill Moderaterna se att planerna avbryts under tiden den fördjupade översiktsplanen arbetas fram.
– Om man genomför cykelplanen innan översiktsplanen så låser man alltihopa, kommenterar oppositionsrådet Mikael Rosén.

Annons

För tre år sedan beslutades om en omfattande plan med cykeln i fokus för Falu kommun.

Planen sträcker sig fram till 2030 och omfattar satsningar på cykelfrämjande åtgärder motsvarande 132 miljoner kronor där målet är att fler falubor ska välja cykeln istället för bilen.

LÄS MER: S vill bygga ny trafikled över Tisken

Parallellt med arbetet att förverkliga cykelplanen pågår just nu även arbetet med att ta fram en fördjupad översiktsplan över Falu tätort samt området runt sjön Varpan.

Den 28 april avslutades samrådet och nu ska alla inkomna synpunkter sammanställas.

I ett yttrande - från Moderaterna i Falun - så vill man bland annat avbryta cykelplanen då man menar att vissa åtgärder i den planan kan helt komma att strida mot vad som sedan beslutas i den fördjupade översiktsplanen.

Mikael Rosén nämner ett exempel - Korsnäsvägen.

– Det är ett konkret exempel. Genomför man cykelplanen så försvinner halva Korsnäsvägen. Om sedan samrådet för den fördjupade översiktsplanen kommer fram till att det ska vara två filer åt vardera håll så bör ju åtgärderna med cykelplanen vänta, kommenterar Rosén.

LÄS MER: "Vinner vi valet breddar vi vägen"

Oppositionsrådet menar också att Falun redan idag är en bra cykelstad och ställer sig skeptisk till de investeringar för cykelfrämjande åtgärder på 132 miljoner kronor som planeras fram till 2030.

I övrigt pekar Moderaterna på vikten av att återställa Korsnäsvägen med två körfält genom hela centrum.

Man vill även se Östra Hamngatan och Falugatan som gångfartsområden.

Mer läsning

Annons