Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunder ersätts för elavbrott

Ett hundratal av Falu Elnäts kunder har minst 900 kronor att vänta för elavbrottet som orsakades av stormen Dagmar.

Annons

– Vi håller just nu på att sammanställa alla avbrottsdata för att få en detaljerad bild över vilka kunder som drabbats och hur länge de varit utan el, säger Per Dahlberg, elnätschef på Falu Elnät.

Han konstaterar att reparationsarbeten kommer att pågå i flera veckor innan allt är återställt som stormen orsakade.

– Det är lagstadgat att man har rätt att få avbrottsersättning när man har elavbrott. Den är baserad på den årskostnad man har för nätet. Vi har ett antal hundra kunder som varit utan el i tolv timmar.

För dessa är minimibeloppet 900 kronor i ersättning att vänta. Pengarna betalas ut inom fyra månader.

Per Dahlberg berättar att kunder som berörs inte ska behöva göra någonting alls för att få ersättning, den betalar Falu Elnät ut automatiskt. Pengar betalas inte ut om avbrottet beror på kundens egen försummelse eller vid så kallat fasfes, det vill säga att kunden varit delvis utan el.

– Fast det kan ju visa sig att det finns någon kund som vi inte känner till har avbrott, en sommarstuga eller så, då får de höra av sig till oss och berätta, säger Dahlberg.

Han menar att elavbrottet är ett besvär för kunderna som inte är deras fel och att avbrottsersättningen är satt som en piska eller morot för företagen att bygga om dåliga elledningar.

– Vi har byggt om i flera år och det kommer vi att fortsätta att göra, säger Per Dahlberg.

Arbetet med att återställa elledningarna har varit krävande eftersom problemen varit spridda runt om i hela kommunen.

Mer läsning

Annons