Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kräver ersättning för mögelskadade kläder

/
  • Skada. Ritt Goldstein hoppas att hans tavlor går att restaurera.  Foto: Janne Eriksson

Annons

- Jag tänker inte sätta mig i möblerna och jag föreslår att ni inte gör det heller, säger Ritt Goldstein när han visar runt i sin lägenhet.

Han flyttade in i januari 2007 och strax efter det började han att må dåligt.

- Det var samma symptom som vid förkylning. Jag hade ont i halsen på morgonen, mina lungor kändes tunga och jag fick huvudvärk. Det var när jag ramlade ihop som jag förstod att det inte stod bra till.

- Det bränner lite i halsen nu också, trots att fönstret är öppet, säger Ritt.

Efter två månader i lägenheten fick han nog och flyttade hem till sin flickvän. Ritt menar att lägenheten är fuktskadad och han är mycket missnöjd med hur Kopparstaden har hanterat hans ärende.

- Jag klagade, klagade och klagade, men de ringde inte tillbaka, säger han.

Ritt och hans flickvän reagerade på lukten redan första gången när de var och tittade på lägenheten. De fick de höra från bovärden att lukten skulle försvinna när Ritt började använda badrummet.

- Det gjorde det inte.

Enligt Ritt har Kopparstaden inte kunnat ge honom någon annan, passande bostad.

Vid en inspektion av lägenheten i april i år konstaterade Falu kommuns Miljöförvaltning att fuktnivåerna i lägenheten inte var onormalt höga. Men i rapporten fastslår förvaltningen att "den fräna lukten som förekommer i lägenheten utgör en olägenhet för människors hälsa".

I rapporten framgår också att Kopparstaden har erbjudit Ritt en annan lägenhet, men att hans överkänslighet mot kemikalier gör det svårt att hitta ett boende som passar honom.

Från Miljöförvaltningen fick Ritt höra att det tidigare funnits problem med fuktskador i fastigheten där hans lägenhet ligger.

- Nu försöker jag ta reda på om det är i min eller någon angränsande lägenhet som problemet har funnits.

På skrivbordet i Ritts lägenhet ligger en oöppnad kartong med ett modem i.

- Jag betalar 200 kronor varje månad för ett bredband som jag inte kan använda.

Datorn som han köpt för att kunna skriva en bok står fortfarande kvar hos försäljaren. Han vågar inte ta med den till lägenheten, eftersom han är rädd att den kommer att skadas av luften.

- Allt som är poröst förstört, det är bara sten och metall som inte drar åt sig. Min säng, mina möbler, mina tavlor, allt är skadat. Jag hoppas att de kan rädda det här. Jag kan inte ha på mig mina kläder längre, säger han.

- Jag betalar hyran själv, och jag betalar den trots att jag inte kan bo här.

Han har skickat en lång lista till Kopparstaden, där han räknar upp vilken skada lägenheten har orsakat. Det handlar om hälsa, tid och pengar.

- Jag vill att de tar ansvar för vad de har gjort mot mig, säger Ritt.

På Kopparstaden har man en annan version av vad som har hänt.

- När man hör av sig till oss om en misstänkt fuktskada, då vill vi komma och ta prover. Det förutsätter att vi får komma in i lägenheten. I det här fallet har vi inte kunnat göra de mätningar som vi behöver, säger Annika Stålberg, boservicechef på Kopparstaden.

Vad betyder det?

- Att vi inte har fått komma in i lägenheten.

Har ni gett Ritt någon kompensation?

- Vi har erbjudit honom en annan lägenhet. Det gjorde vi i våras. Nu har vi hittat en lägenhet som han kan tänka sig att flytta till.

Ritt fick höra från Miljökontoret att tidigare funnits problem med fuktskador i fastigheten där han bor. Stämmer det?

- Det fick jag ett mail om för några dagar sedan. Vi håller på att undersöka det.

Vilken ersättning kan han få?

- Kopparstadens försäkring täcker eventuella skador på fastigheten. Skador på lösöret täcks av hyresgästens hemförsäkring.

Enligt Annika Stålberg kan Ritt få nedsatt hyra för den period som han inte kunnat bo i lägenheten.

- Vi har en aktiv kommunikation med honom och vi kommer göra en ordentlig utredning av det här.

Mer läsning

Annons