Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunalråd bojkottar Melkers

/
  • Kommunalrådet i Mora, Anna Hed, väljer nu att bojkotta Melkers produkter. anledningen är den infekterade strid on namnrättigheterna till ordet
  • Fäbodskinkan från Melkers Chark i Falun framkallar heta känslor.

Centerpartistiske kommunalrådet i Mora, Anna Hed, vill bojkotta charkuteriföretaget Melkers i Falun.
Upprinnelsen är en infekterad strid om namnrättigheten till ordet "fäbod".
– Det är falsk marknadsföring, anser Hed om Melkers "Fäbodskinka"

Annons

I 30 år har faluföretaget Melkers sålt produkter under namnet "Fäbod".

När sedan en fäbodbrukare i Härjedalen i somras tillverkade fäbodglass tog det tvärstopp.

Rätten till själva ordet fäbod har nämligen faluföretaget Melkers patent på något som har fått Pauline Palmcrantz, ordförande i Föreningen svenska fäbodbrukare, att reagera.

– Fäbodbruk är en sån marginaliserad näring. All styrka som vi kan uppnå behöver vi behålla inom näringen för att utvecklas, säger Palmcrantz till SVT Gävle-Dala.

Nu hoppar även centerpartistiske kommunalrådet i Mora, Anna Hed, in i debatten om namnstriden.

I en mejlkonversation tidningen tagit del av väljer Hed att i framtiden bojkotta charkuteriföretaget i Falun.

"Jag kommer följa XXX förslag och bojkotta Melkers" skriver Hed i ett mejl utställt till en rad personer med livsmedels- och näringslivsanknytning i både Dalarna och resten av Sverige.

– Det är lite som med hästköttet – vad säger de märkningar vi har, frågar sig Hed retoriskt och utvecklar:

– Det är falsk varumärkning. Jag kommer bojkotta Melkers och det gör jag rent privat – de kör med falsk marknadsföring, hävdar Anna Hed.

I dag finns det dock en rad produkter med namn kopplat till en viss ort eller företeelse.

För att nämna ett exempel.

Livsmedelsjätten Nestlé i Helsingborg tillverkar glassen "Sundborn Glass", men någon direkt koppling till Sundborn har det aldrig funnits.

– Vad vill man ha sagt om man säljer ut " Sundborns Glass" som inte har någonting med Sundborn att göra. Innan man ska få varumärkesskydda ett namn måste det få finnas en koppling.

– Sundbornsglass hade alltid min mormor. Och jag tänker lite som så... Där försöker man väl spela på lite äkta grädde, men samtidigt... Man kan ju undra varför det heter så, säger kommunalrådet i Mora.

Är det skillnad om produkten är varumärkesskyddad?

– Jag tycker att det gör en skillnad om det är varumärkesskyddat...

– Fast i och för sig... Om man ska använda ett namn måste det finnas skäl att man använder det namnet, annars tycker jag man lurar konsumenterna.

Ett annat exempel är Mora Salt och Rökeri som har sin anläggning i de centrala delarna av Mora.

Sedan ett antal år tillverkar de korven "Fåsåsgrill" med klar anspelning på orten Fåsås, drygt en mil utanför Mora.

– Vi bor i Fåsås och från allra första början hade vi kor där, men nu kommer inte köttet från Fåsås för det skulle aldrig räcka till, berättar Macke Almqvist, VD för Mora Salt och Rökeri.

Anna Hed:

– Då vill man ju spela på känslorna i Mora för Fåsås är ju en fäbod. Inte vet jag om det är ett sätt att komma åt när man inte får använda ordet "fäbod".

– Kanske måste man få en starkare lagstiftning. De här namnen måste vara till för konsumenterna så det vet vad de handlar.

Kommer du bojkotta Fåsåsgrillen?

– Det tror jag inte. Det är Mora Salt och Rökning, Fåsås ligger i Mora. Om det är rätt eller fel vet jag inte, svarar Anna Hed.

Mer läsning

Annons