Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart för dubbelspår till Källviken

/
  • Nya Spår. Så här planeras den nya järnvägssträckningen. Illustration: Magnus Rolands

Annons

Banverket har bestämt sig för vilket av de fem sträckalternativen som gäller för det framtida dubbelspåret mellan Falun och Borlänge. Det berättade tidningen om i förra veckan.

Men projektet, som kostar drygt 1,2 miljarder kronor i sin helhet, dröjer. Det är inte ens säkert att det kommer med i Banverkets nya framtidsplan som sträcker sig till år 2019.

Däremot har projektets första etapp, som bland annat innebär ett 2,8 kilometer långt dubbelspår från Falun till Källviken, hög prioritet.

- Där är vi klara för nästa utredningsfas, att upprätta en järnvägsplan, säger Banverkets projektledare Susann Appelqvist.

Arbetet med planen påbörjas 2009 och ska vara klart 2011. Byggstart beräknas till 2013 och innefattar även ett knappt två kilometer långt dubbelspår in i Borlänge. Pengar finns redan avsatta för dubbelspåren.

- Dubbelspåren ökar kapaciteten på banan mellan Falun och Borlänge och vi får bättre kvalitet på tågföringen, förklarar Appelqvist.

Om järnvägen så småningom byggs enligt det vinnande sträckalternativet räknar Banverket med ytterligare positiva effekter. Säkerheten och den tekniska standarden höjs, restiden minskar och eftersom järnvägen försvinner från Runns strand möjliggörs byggnation av bostäder och arbetsplatser vid vattnet. Alternativet är också det bästa ur miljösynpunkt.

- Men det finns nackdelar för de boende även längs den nya sträckningen, erkänner Appelqvist.

Uppåt 200 personer, främst inom Falu kommun, har hittills under planeringsarbetet protesterat mot utbyggnadsplanerna.

Mer läsning

Annons