Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingarvsvägen invigd med skumpa och bandklippning

På tisdagen invigdes Ingarvsvägen, igen. Nu med ny beläggning.
– För oss är det en ny väg, det här är inte den gamla Ingarvsvägen längre, det här är någonting helt nytt för oss, säger Kenneth Magnusson, Ingarvsföretagarnas marknadsgrupp.

Annons

Den gamla slitna och sönderkörda Ingarvsvägen är ett minne blott. För en tid sedan fick Ingarvets pulsåder ny beläggning och under tisdagen invigdes den "nya" vägen med bandklippning av Kenneth Magnusson, Ingarvsföretagarnas marknadsgrupp och Jonny Gahnshag, kommunalråd i Falun.

Ingarvsvägen invigs med bandklippning av Kenneth Magnusson, Ingarvsföretagarnas marknadsgrupp och Jonny Gahnshag, kommunalråd.

– Vi är så glada att vi har fått ny beläggning på Ingarvsvägen. För oss är det en ny väg, det här är inte den gamla Ingarvsvägen längre, det här är någonting helt nytt för oss, säger Kenneth Magnusson, Ingarvsföretagarnas marknadsgrupp.

Den nästan två kilometer långa vägen, med en bredd på ungefär 11 meter har länge varit ett ibland hett debatterat ämne. Olika lösningar med cykelbanor längs vägen och den sönderkörda beläggningen.

– Den nya Ingarvsvägen som nu äntligen har fått den här fina asfaltbeläggningen, som innebär att trafikflödena snabbas upp och effektiviseras här uppe på området, säger Erik Jansson, Näringslivsutvecklare. Så alla företagare och privatpersoner som vill nå till bilprovningen och återvinningsstationen får det mycket lättare att ta sig fram och tillbaka.

Den planerade cykelbanan kommer inte att löpa längs Ingarvsvägen utan den kommer att ledas på två olika sätt genom Ingarvet.

– Det kommer att bli en cykelbana upp mot Gamla berget, och en till ner mot stan, så de kommer inte att läggas längs Ingarvsvägen som tidigare. säger Kenneth Magnusson.

Andreas Nilsson som driver lastbilen.se och Mabi hyrbilar och tycker att det har blivit en trevligare upplevelse att åka till jobbet i och med den nya beläggningen, till skillnad mot förut när det mest liknade ett vägbygge.

Andreas Nilsson tycker att det har blivit en trevligare upplevelse att åka till jobbet i och med den nya beläggningen.

– Det här är bra, det har varit många vändor och blev en bra beläggning. Men det är väl egentligen som det var från början, så många turer fram och tillbaka bara för att det slutligen blev som det faktiskt var från början, men med ny beläggning, säger Andreas Nilsson.

Mer läsning

Annons