Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förskolebarn får ingen modersmålsundervisning

/
  • Dyr finsk sagostund. En gång i veckan kommer Anne Knutsson till förskolan Gullvivan och tränar Nadja Ahtiainen-Pihlaja i finska språket och finsk kultur. Till sommaren dras modersmålsstödet in för förskoleelever, det är för kostsamt konstaterar skolchefen.

Annons

Efter en inspektion för två år sedan riktade Skolverket kritik mot Falu kommun eftersom man inte erbjöd modersmålsstöd, tidigare hemspråksstöd, i förskolan, något som alla barn har rätt till enligt Läroplanen för förskolan.

En grupp med specialpedagoger från Faluns olika skoldistrikt utarbetade tillsammans ett måldokument som beskrev hur modersmålsstödet skulle kunna införas i förskolan. Syftet var att förskolan skulle medverka till att barn med annat modersmål än svenska fick möjlighet att både utveckla det svenska språket och sitt eget modersmål.

Sedan i höstas har några pedagoger så smått börjat införa modersmålsträningen i förskolan, tanken var att man till hösten skulle börja fullt ut och kunna erbjuda alla förskolebarn som önskade träning i det egna modersmålet. Något som skulle innebära nyanställningar för att nå alla.

- Det skulle vara väl investerade pengar. Det är absolut bäst att börja när barnen går i förskolan. Inlärningen blir lekfull och gör att det fortsatta modersmålsstödet i skolan känns naturligt, säger Anne Knutsson som arbetat med modersmålsundervisning i 22 år.

- När barnen kommit upp i skolåldern blir det viktigare att passa in och att vara som alla andra, vilket gör att det kan kännas jobbigt att gå i väg för att studera modersmålet, säger Anne Knutsson som för dagen arbetar tillsammans med femåriga Nadja Ahtiainen-Pihlaja som går på förskolan Gullvivan.

- Jag tycker att det är roligt med fingerlekarna, sångerna och läsningen, säger Nadja som till hösten börjar i förskoleklass och då får fortsatt modersmålsstöd.

Även Nadjas förskolekompisar uppskattar Anne Knutssons besök eftersom de då får sjunga finska sånger de lärt sig och leka lekar med finskt ursprung.

- Modersmålsstödet ska ge kunskaper både i språket och kulturen från respektive land.

Efter maten går Nadja och Anne undan och jobbar för sig själva ett tag med bland annat en sagostund, läsförståelse och pyssel.

- Även om barnens föräldrar talar modersmålet med barnen blir svenskan alltid första språk, det är viktigt att de här barnen får hjälp att utveckla sin tvåspråkiga identitet, säger Anne Knutsson.

Nu har skolchef Svante Hanses beslutat att modersmålsstödet för elever under sex år tas bort från och med 1 juli i år. I ett brev till skoldistriktscheferna konstaterar han att modersmålsstöd i full omfattning skulle ta resurser från skolorganisationen som har fått besparingskrav.

Mer läsning

Annons