Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Falusåpa näst grönasti Sverige

/

Grumme-produkterna från Cederroths fabrik i Falun är Sveriges näst grönaste varumärke 2011.

Annons

Detta enligt en undersökning som varumärkesbyrån Differ genomfört tillsammans med undersökningsföretaget YouGov.

När svenskarna spontant fått nämna vilket de ansåg vara Sveriges grönaste varumärke hamnar Grumme, Coop Änglamark och Arla i topp. Så har de varit de fyra senaste åren, även om den inbördes rankningen ändrats.

På frågan ”Vilket är Sveriges grönaste varumärke?” fick Änglamark för andra året i rad flest röster. På en andra plats hamnar Grumme som tillverkas hos Cederroths i Falun och på en tredjeplats Milkos nya ägare Arla som tog tillbaka sin plats från nya fyran Saltå Kvarn.

"Resultat tyder på att varumärkena i topp arbetat långsiktigt för att positionera sig som ett miljövänligt alternativ. Samtliga bolag återfinns dessutom i livsmedelsbranschen, där miljöfrågan alltid är aktuell och hållbarhetsfrågor ständigt diskuteras. Troligen upplever konsumenter att det är förhållandevis lätt att göra miljövänliga val när de handlar mat", bedömer Differ.

Undersökningen gick ut till 1027 personer i åldern 15-74 år.

I årets undersökning har svenskarna återigen fått utse Sveriges grönaste varumärke i två olika kategorier. Änglamark står som segrare i den öppna kategorin, medan SJ vinner på den slutna listan.

Mer läsning

Annons