Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Faluns nya hoppbackar - så kommer de att se ut

/

I vår startar den stora omgörningen av Faluns hoppbackar.
Nu kan vi visa hur de nya backarna kommer att se ut.

Annons

– Vi har försökt att behålla så mycket av konstruktionen som det varit möjligt. Backarna är ju också viktiga profilmärken för Falun, säger arkitekten Kurt-Evan Sonehag.

Under årens lopp har han, med Sweco i Falun som sin arbetsplats, ritat och skapat närmare 40 hoppbackar runt om i världen.

Dit hör bland annat backarna som användes under OS i Salt Lake City 2002 och Vancouver 2010 samt VM-backarna i Falun, både 1974 och 1993.

Nu har 74-åringen även fått ansvaret att rita om backarna som ska användas under VM 2015.

– 2008 kom internationella skidförbundet med nya normer kring hur hoppbackarna ska se ut, och det är utifrån detta som vi skapat de nya backarna i Falun. Att i stort sett bygga nya backar hade blivit en alldeles för dyr historia. I stället har vi jobbat med att behålla det som är bra och bara bygga det som krävs för att backarna ska bli "up to date". Diverse underhållsarbeten måste också till, säger Kurt-Evan Sonehag och fortsätter:

– Men det har varit mycket beräknande för att få till det här. Det kommer att bli lite mer krävande för hopparna att kunna hoppa lika långt i backarna som tidigare. Av säkerhetsskäl kommer flykurvan också att bli en annan än tidigare.

Tornen som syns från långt håll, och som under årens lopp blivit till kända landmärken för Falun, kommer i stort sett att bli kvar.

– Från långt håll kommer förändringarnas inte att märkas, utan det är först när man kryper närmare som förändringarna i backarna tydliggörs, säger Kurt-Evan Sonehag.

De skisser som han tagit fram för Faluns backar har redan godkänts av det internationella skidförbundets backexpertis.

Men omgörningen kvarstår att göra. I vår är det meningen att byggstarten ska ske.

– De största förändringarna jämfört med dagens backar rör underbacken som kommer att bli betydligt flackare. Men det kommer inte att handla om några större schaktningsarbeten, med sprängbehov, utan handlar främst om att man måste fylla på med material både under uthoppet och längre ner i underbacken, säger Kurt-Evan Sonehag.

I överbackarna kommer också en profiländring att göras. Själva åkbanan kommer att höjas upp för att göra hopparna mera synliga för både publiken på plats och tv-tittarna. Tidigare har stålbalkarna hindrat insyn vilket det har funnits synpunkter på.

Hur kommer Faluns nya backar att stå sig i konkurrensen?

– Backarna kommer att klara de normer som finns och därmed är de konkurrensmässiga. Men det är klart att backarna inte kommer att vara lika påkostade som i Holmenkollen eller Garmisch, för att nämna några andra backar.

Flera ombyggnationer måste också göras i tornen för att möta dagens krav.

Bland annat måste det finnas ett uppehållsrum i tornen, där hopparna kan sitta i väntan på att det ska bli deras tur att hoppa.

– I stora backen finns krav på hiss i tornet och den vi har kommer att moderniseras. I lilla backen räcker det med trappor. Ett omklädningsrum måste också byggas på marken i backarnas närhet liksom en lift som kan ta hopparna från bromsplan upp till tornen. Spåret i överbackarna ska vara konstfryst. Utredning pågår också om vi kan behålla dagens domartorn, eller om det måste göras om, säger Sonehag.

Av erfarenhet vi att Lugnetbackarna är vindkänsliga. Måste vindskydd byggas?

– Med största sannolikhet blir det så.

Just nu håller det på att göras detaljskisser för Faluns backar.

Kurt-Evan sköter inte detta ritande, men finns med som rådgivare.

– Jag har nyligen genomgått en omfattande hjärtoperation och är konvalescens. Något som gör att jag måste ta det lite lugnare, men det är bra medarbetare jag har till min hjälp, säger han.

Vad ombyggnationen av hoppbackarna kommer att kosta är fortfarande inte klart.

Mer läsning

Annons