Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Falukrögare kräver skadestånd

Annons

- Jag har själv arbetat på Skatteverket med granskning av företag. Därför gick jag i taket när jag började gå igenom verkets akt om Magnus Westberg, säger Crister Bodeby.

Nu arbetar han som skattejurist på Juridiska byrån vid LRF Konsult i Falun där krögaren Magnus Westberg är en av kunderna.

- Det som hänt är något som inte ska få förekomma. Vi har kontrollerat allt material i Skatteverkets akt och gått igenom varenda papper för Westbergs samtliga bolag. Det finns inte en enda anmälan mot honom.

- Skatteverket har hållit på ett helt år med att granska Westbergs verksamhet. De har gått igenom allt och inte hittat en krona som är borta. Under mina år på Skatteverket såg jag nästan aldrig en så rätt och riktig bokföring som Westbergs, säger Bodeby.

Han berättar hur Magnus Westberg och hans anställda drabbades när det blev känt att Skatteverket misstänkte honom för brott.

- Westberg var redan tidigare på väg att sälja en del av verksamheten och han sålde också Dalasalen. På den affären förlorade han en miljon kronor. Det spreds rykten som sänkte priset. Banken reagerade och han tappade kunder på restaurangerna.

I krogimperiet är Rådhuskällaren den kanske mest kända restaurangen.

- Skatteverket, kommunen och andra stamgäster slutade gå dit och han tappade nästan all catering. Det här drabbade naturligtvis även de anställda. Och det har varit svårt att få tillbaka kunderna. Därför ska Westberg ha skadestånd för ideell skada och sveda och värk, säger Bodeby.

Han anser att den största skadan skedde när Skatteverket, genom länsrätten, använde tvångsmedel och tog Lindesnäs herrgård i pant.

- Det är sånt som bara inte får förekomma och länsrätten hävde ju snabbt beslutet om kvarstad. Men skadan var redan skedd.

Nu har Crister Bodeby och Magnus Westberg skrivit en 25 sidor lång anmälan mot Skatteverket och skattenämnden i Söderhamn om handläggningen av ärendet mot Falupuben Restaurang och café AB till Justitieombudsmannen, JO.

I anmälan står det bland annat hur Westbergs företag drabbats av uppmärksamheten.

Det gäller raserade kundkontakter som byggts upp under 16 års tid. Problem med kreditvärdighet och trovärdighet mot leverantörer och kreditinstitut. Sjunkande värden i bolagen, personalens psykiska lidande, framtida projekt som skadats och risk för problem med att få behålla utskänkningstillstånd.

- Det som började med en granskning av två föreningar som skötte logdanserna i Lindesnäs ledde till alla dessa problem, säger Bodeby.

Nu ska han också skriva en anmälan till Justitiekanslern, JK, med begäran om skadestånd från Skatteverket.

- Det blir nog en polisanmälan också, säger Crister Bodeby.

Mer läsning

Annons