Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Falu rödfärg ökade

Annons

- En del konsumenter förstod inte vilken färg de köpte förut, så förra året gjorde vi en stor förändring, säger Pernilla Wigren.

Man skar ner på tillverkarna av Falu rödfärg och tydliggjorde både recept och varumärke. Tidigare samarbetade man med fem olika tillverkare av rödfärgen.

- Det enda kravet vi hade på dem då, var att de skulle följa det grova receptet vi hade då och ha vår logga på färgburkarna, säger Pernilla Wigren.

Efter 2006 samarbetar man bara med två företag, och de måste tappa färgen i Falu Rödfärgs egna burkar. Som en motreaktion dök det upp kopior från konkurrerande färgföretag.

- De nya färgerna kallade sig bland annat för klassisk och traditionell rödfärg. Vi tappade 25 procent av marknaden då, och vi har inte tagit igen allt än, säger Pernilla Wigren.

Men nu har det alltså vänt för företaget. I juli i år hade man ökat omsättningen med 20 procent sen ett år tillbaka. Trots sommarens regniga väder som passat dåligt för husmålning.

- Jag misstänker att det inte är så att marknaden ökat. Den är svajig nu, det har varit en ganska dålig färg-sommar. Det är nog så att kunderna har hittat tillbaka till oss, säger Pernilla Wigren.

Mer läsning

Annons