Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En sparbössa med V8-motor

/
  • Dodge 1936. ”Det här är en rod, det vill säga att karossen är relativt orörd. På en Hot rod bygger man om hela bilen”, säger Kjell Mattsson.
  • Odigitalt. Den gamla instrumenteringen är rent ögongodis för en vetaranbilsälskare. Med 600 vilda hästar under huven krävs dock kompletteringen med de två nyare instrumenten.
  • Kraftfullt emblem. Kylaremblemet med en stenbock är originalemlemet från 1936. Det användes av Dodge-brothers innan bilmärket bara blev Dodge.
  • Stolt bilägare. I helgen ställer Kjell Mattsson ut sin blåa Dodge. ”Jag köpte bilen av en god vän, Göran Näslund som byggt den. De här bilarna säljs bara mellan kompisar så det är ett privilegium att få äga en”, säger han.

Annons

Vad är det då som är så speciellt med dessa 60-70 år gamla bilar?

- Det ser du väl. Titta på modellen...just det där bulliga, säger han och låter handen svepa över Dodgens runda bakparti.

Kjell Mattson köpte sin första veteranare för sex år sedan, en Ford -30 med en V12-motor. Bilen är ombyggd till en så kallad Hot Rod.

- Jag vaknade till lite sent, men bättre sent än aldrig säger Kjell.

Nu har han sex bilar i garaget. Förutom Forden och Dodgen står där en Plymouth Buisness coupé -39, en Ford Crestline Victoria -53, en Buick Rivera -64 samt en riktig raritet, en La Salle från 1940.

- Den ska jag göra i ordning när jag går i pension. Det finns endast 43 exemplar av bilmodellen i hela världen.

- De här bilarna kommer alltid att vara eftertraktade till och med om bensinen tar slut. Det är samlarobjekt.

Han är på jakt efter sin drömbil en Zephyr Coupé.

- Men det är svårt, det finns inte många kvar.

Motorrevyn i Bollnäs är den enda bilutställningen som Kjell Mattson ställer upp som deltagare i.

- Jag hinner inte med fler. Fast jag besöker utställningar så ofta det går.

Förra året ställde han ut sin Ford Hot Rod. Den hamnade på framsidan av årets kalender och på inbjudan till Motorrevyn.

I helgen ställer han ut sin rod, en ljusblå Dodge 5W coupé från 1936. Kjell hade inte provstartat bilen på ett år när tidningen besökte honom.

Men efter bara ett par varv med startmotorn väcks den 600 hästkrafter starka V8:an till liv med ett mäktigt muller.

- Bara det ljudet, säger han med ett brett leende.

Bollnäs Motorrevy är ett av de mest kända motorarrangemangen i Sverige. Helgens bil och mc mässa arrangeras för 28:e året i rad.

- Vi ser att det är ett oerhört stort bilintresse i just Dalarna, säger mässgeneralen Charlie Östlund.

Även kyrkan märker av ett ökat motorintresse bland församlingsmedlemmarna. Därför kommer en del av Hälsinglands kyrkor att finnas representerade på motorrevyn.

Detta sker i samarbete med BikerChurch och Uffe Mannebäck, välkänd inom pingströrelsen i Hälsingland.

Fakta: Hot Rod

Att beskriva en Hot Rod kan ibland vara lite komplicerat. Den enklaste beskrivningen är att det är en amerikansk bil tillverkad före 1949 med modifierat chassi, modern motor, i vissa fall choppat tak med mera. Man plockade bort delar från bland annat karossen för att bilarna skulle bli lättare och därmed snabbare.

Att bygga om bilar började som hobby dedan på 1920 talet i USA. Det pouläraste och mest vanliga objektet blev förstås T-forden.

Källa: Charlie Östlund

Mer läsning

Annons