Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det blir mer rättvist": Ja till nya avtalet för kollektivtrafik

Falun betalar mest i länet. I fullmäktige var viljan till förändring tydlig.
Därför sa en majoritet ja till förslaget om ett nytt avtal för kollektivtrafik.
Maria Gehlin (FAP) och Björn Ljungqvist (M) hörde till de kritiska.
– Kostnaden har sprungit iväg utom all kontroll, framhöll Ljungqvist.

Annons

Kollektivtrafiken spräcker budgeten i Falun. Nu har fullmäktige sagt ja till en ny modell för finansiering. En förhoppning är bättre samordning mellan kommunerna.

Bara nio kommuner i landet betalar mer än Falun. Om kollektivtrafiken som ett nytt slukhål har DT rapporterat och det kom upp i debatten.

I år avsatte kommunen 82 miljoner kronor. Men slutsumman ser ut att bli femton till.

För nästa år viker Falun 100 miljoner.

Nyss kom en räkning på ­­­­ytterligare fyra miljoner kronor, efter ett beslut av Region Dalarna, kritiserade Björn Ljungqvist (M).

Han krävde återremiss av förslaget om nytt avtal för kollektivtrafiken. Ljungkvist efterlyste en rejäl åtgärdsplan för att stoppa ökningen.

– Vi behöver pengarna i vår välfärd.

Även Maria Gehlin ville se mer säkra analyser för att kunna fatta beslut för falubornas räkning.

– Den som säger ja nu blir ansvarig för ett permanent högt kostnadsläge.

Majoriteten i fullmäktige höll inte med. Nya avtalet fick stöd.

Antalet invånare ska avgöra fördelningen. Kommunerna tar en större del, landstinget mindre.

– Ska vi göra de förbättringar som finns i andra regioner, då måste vi ta det här beslutet. Annars blir vi kvar i dagens läge, argumenterade Joakim Storck (C).

Susanne Norberg (S) hade samma uppfattning:

– Det ger oss ett rättvist system och förutsägbara kostnader.

Även Mikael Rosén (M) gav stöd åt förslaget.

– Vi går in i det nya systemet med det kostnadsläge vi har nu. Men vi cementerar inte en hög nivå. Vad som händer i framtiden beror på de trafikbeslut vi tar gemensamt.

Hittills har samordningen inte fungerat. Om en kommun sparar måste någon annan betala, slog Rosén fast.

– Det är som att skicka Svarte Petter till varandra.

Patrik Liljeglöd (V) sa också ja. Han hänvisade till den kommande länsregionen med Landstinget och Region Dalarna. Den får senare ansvarför kollektivtrafiken. Väljarna utser ledamöter, betonade Liljeglöd.

- Kollektivtrafiken blir organiserad på ett bättre sätt. Det kommer inte att hända om vi beslutar om en återremiss.

Liza Lundberg (S) ansåg att nya avtalet blir mer rättvist och kan stärka förtroendet bland allmänheten.

- Dalarna är ju också bäst i klassen på att inte åka kollektivtrafik. Tomma bussar blir dyra bussar. Vi politiker måste få till ett bättre system.

Läs mer:

Nya slukhålet i Falu kommun - Nu kan kollektivtrafiken bli ännu dyrare

Dyrare kollektivtrafik oroar Falun och Rättvik

Landstinget vill kapa sina kostnader för kollektivtrafiken

Mer läsning

Annons