Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Borta ur katalogen - efter 40 år

/

Annons

Tidningen har bland annat varit i kontakt med två abonnenter som haft sitt 023-nummer i telefonkatalogen i 40 år. När nya upplagan av telefonkatalogen kom i år var numret inte längre med.

- Vi vet inte vad som har hänt. Plötsligt var numret bara borta och folk kan inte hitta oss, varken i papperskatalogen eller på internet.

Efter efterforskningar visade sig orsaken vara att ägarna till numret bytte teleoperatör innan årsskiftet. Den nya operatören hade inte skickat in uppgifterna till Eniro, som gör telefonkatalogen, i tid. Därför föll numret ur.

Andreas Evestedt arbetar på Konsumenternas tele- och internetbyrå. Han säger att operatörerna inte har någon skyldighet att publicera namn och nummer i telefonkatalogen, eftersom de är privata företag. Fri konkurrens råder och Post- och telestyrelsen har ingen möjlighet att ålägga prövning mot operatörer som inte lämnar ut abonnenternas nummer till telefonkatalogen.

- Däremot kan Eniro begära att få ut uppgifter av operatören. Felet kan också ligga i att en förfrågan om att få en kontaktuppgift inte skickats.

Han bedömer att enstaka sådana här fall förekommer, men vet inte varför flera personer drabbats i Falun den senaste tiden. Det är vanligare att problemet är det motsatta.

- Att folk kommer med i telefonkatalogen fast man inte vill. Då får man vända sig till sin operatör och be om att bli borttagen.

Fakta: Telefonihjälp åt konsumenter

  • Konsumenternas tele- och internetbyrå (KTIB) är en nystartad organisation på nationell nivå som ska ge opartisk vägledning till tele- och internetkonsumenter. Nås via www.ktib.se eller 08-522 767 00
  • Post- och telestyrelsen (PTS), en statlig myndighet som bland annat bedriver tillsyn över telefonibranschen utifrån lagen om elektronisk kommunikation. Nås via www.pts.se eller 08 - 678 55 00
  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN), en statlig myndighet som prövar konsumenttvister. Prövningen är kostnadsfri och opartisk. Nås via www.arn.se eller 08- 555 017 00
  • Konsumentvägledningen i Falun. Nås via e-post: veronica.lidman@falun.se eller 023-838 00

Mer läsning

Annons