Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barnen försvann - Swebus kritiseras

/
  • Dåligt bemötande. Gunilla Krantz, här med sonen Gustav, är besviken på Swebuss Express efter att hennes två barn med neuropsykologiska funktionshinder kom bort i Värmland. – De vägrade under lång tid förmedla kontakt med föraren för att ta reda på om barnen fanns med på bussen.  Foto: Mikael Forslund

Annons

Vid sjutiden i onsdags morse klev syskonen som är 13 och 14 år på bussen vid i Falun mot Karlstad. I sin hand hade de en noga antecknad resrutt och information om bussbytet i Karlstad som skulle ta dem till pappa i Töcksfors. Båda syskonen har neuropsykologiska funktionshinder vilket gjorde att resan förberetts noga. Men i Karlstad gick det fel. Enligt syskonen ska de med hjälp av sin biljett och resrutt ha frågat efter buss 888 men av en bussvärd hänvisats till buss 788. I Töcksfors stod deras pappa och väntade utan att se varken buss eller barn.

- Han ringde och berättade att han inte sett till bussen och undrade om vi kunde skaffa information, säger Gustav Krantz som är storebror till syskonparet.

Men kontakten med Swebus Express gav ingenting.

- De sa att bussen för länge sedan passerat Töcksfors och var på väg mot Oslo. Någon kontakt med chauffören för att kontrollera om mina syskon var kvar på bussen kunde de inte förmedla, berättar Gustav.

- De menade att det stred mot lagen att tala i telefon och köra buss samtidigt. Men när jag ringde polisen fick jag veta att det inte alls var olagligt, säger Gustav som ringde tillbaka till Swebus Express flera gånger utan att få hjälp att komma i kontakt med busschauffören.

Det fick däremot barnens pappa till slut, som fick veta att bussen var rejält försenad och just anlänt till Töcksfors där chauffören släppt av två barn. Men det var inte syskonen från Falun visade det sig när pappan mötte upp vid busshållsplatsen.

1,5 timmar efter att syskonparet skulle ha anlänt till Töcksfors fick Gunilla ett samtal från sonen som då befann sig i Årjäng, några mil från Töcksfors, där de hämtades upp av pappan.

- De var båda omskakade och är inte särskilt begivna på att åka buss tillbaka, berättar Gunilla som tycker att Swebus bemött dem okänsligt.

- Jag vet att det står i resebestämmelserna att företaget inte tar ansvar för barn som åker utan vuxet sällskap på bussen. Men att de nekade oss kontakt med föraren under så lång tid kan jag inte förstå.

Anders Jonsson, marknadschef på Swebus Express är inte insatt i fallet men påpekar att det tydligt står att företaget inte ansvarar för barn som reser ensamma. Någon anledning till varför ingen kunde kontakta föraren för att ta redan på om barnen fanns på bussen känner Jonsson inte till.

- Det låter märkligt, jag ska följa upp det här och se vad som hänt.

Mer läsning

Annons