Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allan får brevlådan full

/
  • Har tröttnat. Under flera år har någon beställt varor och tidningsprenumeration i Allan Jones namn. Nu är han hårt pressad av trakasserierna.

Annons

- Jag mår fruktansvärt illa av det här. Nu måste det få ett slut. Men jag vet inte vad mer jag kan göra, säger Allan Jones, 67.

Han har fått hjälp av konsumentvägledaren att formulera ett brev till postorderföretagen som skickar honom varorna. Där förklarar Allan att inte beställt något, inte tänker betala fakturan och ber företaget spärra hans namn för fler beställningar.

- Jag får sprätta paketen, lägga i brevet och skicka tillbaka allt till avsändaren. Under de här åren har jag burit iväg hundratals kassar med sådana försändelser till brevlådan, säger Allan.

Men strömmen av obeställda varor sinar inte.

- En del av fakturorna går vidare till inkasso. Det är inte speciellt roligt att få sådana brev heller, säger Allan.

Han får också avier med meddelande om större paket som ska hämtas på butiken i Slätta.

- Det här drabbar ju butiken också. Det är de som får ta besväret med att skicka tillbaka paketen, säger Allan.

Han får lägga massor av tid på att lösa problem som de oönskade försändelserna ställer till.

- Det är som ett halvtidsjobb. Och jag har annat som jag vill göra, säger Allan Jones.

Vem det är som utsätter honom för det här, har han ingen aning om.

- Jag har inga fiender, vad jag vet. Över huvud taget är jag en fridsam och snäll person, säger Allan, som känner sig oerhört pressad av trakasserierna.

Det hela är polisanmält fyra gånger. Något som hittills inte givit något resultat. Att spåra den skyldige är inte lätt, när det handlar om kuponger som fylls i och skickas in av någon i Allans namn.

- Det här är ett otyg, säger Roland Axelsson, utredningschef vid polisen i Falun, om när människor utsätts för sådant här.

Brottet det handlar om är oredligt förfarande, som kan ge böter eller fängelse i högst två år.

* Men hinner polisen verkligen utreda den här typen av brott?

- Sådant som tidigare fick stå tillbaka, försöker vi idag att prioritera mer. Vi lägger helt klart händerna på fler vardagsbrott än tidigare, säger Roland Axelsson.

Konsumentvägledarna hjälper också till i sådana här fall.

- Vad man måste göra är just att ta kontakt med varje enskilt företag som har skickat varorna, förklara att man inte beställt något och därför inte är betalningsskyldig. Det brukar lösa sig bra, säger Veronica Lidman Ek, konsumentvägledare i Falu kommun.

Men hon konstaterar att även om det rent praktiskt finns en utväg, gör det inte obehaget och oron mindre för den som drabbas. Precis som Allan Jones vittnar om, går det åt massor av tid och energi för att reda ut allt.

Det går också att försöka förebygga nya beställningar från ett visst företag, genom att be att få spärra sitt namn och personnummer. Men det finns ingenting som tvingar ett företag att lägga in en spärr av det slaget.

Mer läsning

Annons