Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Acnemedicin kan ha orsakat missbildning

Annons

Den 30-åriga kvinnan använde hudkrämen metronidazol mot sin rosacea, en form av vuxenacne, under de första 4-5 veckorna under sin graviditet. Hennes läkare misstänker att behandlingen är orsaken till att hennes barn föddes harmynt.

- Vi ser det som en allvarlig biverkning och kommer skriva en notering i databasen, säger Lennart Waldenlind på Läkemedelsverket.

I det svenska Medicinska Födelseregistret står det att 29 av 823 barn hade någon form av missbildningsdiagnos efter att mamman använt någon form av metronidazol i tidig graviditet.

- Det är enligt statistiken ett normalt värde, vilket gör det svårt att bedöma fallet. Men får vi in många liknande rapporter ändrar vi i upplysningstexten på läkemedlet

Från den svenska hälso- och sjukvården kommer det varje år in cirka 4000 biverkningsrapporter till Läkemedelsverket.

Mer läsning

Annons