Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En tredjedel av tågen står på verkstad: "Medvetna om att situationen är ohållbar"

Av Tåg i Bergslagens 29 tåg står tio stycken på verkstad. Detta på grund av ovanligt många skador under vintern.
Följden blir inställa turer och problem för resenärerna.
– Vi är väl medvetna om att situationen är ohållbar för de resenärer som drabbas, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

Annons
Av Tåg i Bergslagens 29 tåg står tio stycken på verkstad. Detta på grund av ovanligt många skador under vintern. Följden blir inställa turer och problem för resenärerna. Därför sätter SJ press på underhållsleverantören för att snabbare laga trasiga tåg och få ut dem i trafik igen.

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

40 år sedan premiären av Trafikmagasinet – firas med minnesprogram: "Har blivit retro"

Fikaguide: Här är samtliga kaféer i Dalarna som är med i White Guide – och resten av Sverige

Dina gamla vinylskivor kan vara värda tusenlappar – här är 16 skivor du vill hitta i förrådet

SÅ KÖPER DU PLUS

I ett pressmeddelande skriver SJ att tio av 29 tåg hos Tåg i Bergslagen står på verkstad. Denna situation innebär att flera turer ställs in, vilket i sin tur orsakar problem för resenärerna. Därför sätter SJ nu press på underhållsleverantören att jobba övertid för att komma ifatt.

– Vi är väl medvetna om att situationen är ohållbar för de resenärer som drabbas. Man ska kunna lita på att tåget går som planerat och vi gör allt vi kan för att komma tillbaka i normal drift så fort som möjligt, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ, i pressmeddelandet.

Vintern med mycket snö och långvarig kyla har varit tuff för tågtrafiken i Bergslagen. "Tåg i Bergslagens Reginatåg har mycket teknik under vagnarna som riskerar att skadas när snö och is letar sig in. Is som fryser runt makadam på spåret riskerar också att slå sönder både hjul och hjulaxlar", skriver SJ i pressmeddelandet.

SJ begär att underhållsleverantören ska öka takten i verkstaden för att snabbare laga trasiga tåg och få ut dem i trafik igen. Förhoppningen är att verkstaden ska vara ifatt inom någon vecka, men det hänger på hur vädret blir och om tåg fortsätter att skadas i samma höga takt.

– En bra snöröjning är ett måste eftersom inga tåg är gjorda för att röja snö. Vi kan konstatera att Trafikverkets entreprenörer har haft en varierande förmåga, säger Niclas Härenstam.

Viltolyckorna har också varit ovanligt många i år. Mycket snö i skogen gör att de vilda djuren oftare letar sig upp på spåret, för att det är lättare att ta sig fram där.

– Nästan 40 älgar har fått sätta livet till i vinter. I fronten på tågen finns känslig elektronik som ofta skadas vid en viltolycka, säger Niclas Härenstam.

SJ kör tågtrafiken på uppdrag av Tåg i Bergslagen som innefattar sträckorna Gävle – Borlänge/Avesta – Örebro – Mjölby, Mora – Borlänge och Ludvika – Västerås.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Mer läsning

Annons