Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare kollektivtrafik oroar Falun och Rättvik

Förslaget om en ny fördelningen av kollektivtrafikens kostnader drabbar vissa kommuner i länet extra hårt. Rättviks kommunalråd är oroad.
– Tre miljoner mer i kostnader för oss är jättemycket, säger Annette Riesbeck (C).

Annons

Nya förslaget om fördelningen av kollektivtrafikens kostnader skulle drabba Rättvik hårt. Kommunalrådet Annette Riesbeck vill ha en grundlig information varför innan hon kan acceptera det.

Under onsdagen behandlade Region Dalarnas ledning, Direktionen, förslaget om att fördela kostnaderna för kollektivtrafiken på ett nytt sätt.

Alla länets kommunalråd och ledningen för landstinget var på plats för att ta ett avgörande beslut. Så blev det inte. Förslaget återremmiterades efter kritik från främst Rättviks- och Falu kommun som båda skulle förlora stort på förslaget.

– Nog trodde vi att det skulle bli en ökning, men inte så här stor. Tre miljoner i ökade kostnader för oss är jättemycket, säger Rättviks kommunalråd Annette Riesbeck.

Rättviks kommun och Falun vill nu ha information om varför förslaget slår som det gör.

– För att vi ska kunna förankra detta politiskt, för medborgarna och inom kommunen så måste vi först veta varför. Vissa får ökade kostnader och andra minskade. Det är möjligt att vi i slutändan ändå går med på detta, men för att vi ska kunna göra det måste vi veta varför detta är den bästa lösningen för oss och länet, säger hon.

Frågan är komplicerad. Den påverkar också det kommunala utjämningssystemet, skatteväxling och kommunal service.

– Detta är ett stort beslut för oss. Tre miljoner för Rättvik motsvarar exempelvis femton miljoner i en befolkningsmässigt stor kommun som Borlänge. Dessa pengar är inte lätta att få fram. Vi har också redan gjort klar vår budget för 2017, säger hon.

Riesbeck konstaterar att geografiskt stora kommuner med många utspridda byar drabbas extra hårt av förslaget. Kommuner där kollektivtrafik samtidigt är svår att lösa utan många olika linjer.

– Nya förslaget ökar våra kostnader mer än för andra. Vi måste kunna förklara varför - internt i kommunen och för kommuninvånarna. Det är möjligt att vi i slutändan ändå går med på detta. Det kan också bli justeringar av förslaget. Bland annat handlar det om hur övergångsreglerna utformas, säger Annette Riesbeck.

Den 23 november ska Region Dalarna behandla förslaget igen. Om det godkänns då av länets kommunalråd och landstingsråd ska respektive kommunfullmäktige i länet - och landstingsfullmäktige - godkänna avtalet för att det ska börja gälla.

Fakta/ Det nya förslaget för fördelning kollektivtrafikens kostnader.

De får ökade kostnader:

* Falun får ökade kostnader på 11 miljoner per år.

* Mora - 5,6 miljoner.

* Rättvik - 3 miljoner.

* Avesta - 2 miljoner.

* Vansbro - 1 miljon.

* Orsa - 0,5 miljoner.

De får minskade kostnader:

* Borlänge "tjänar" drygt 13 miljoner per år.

* Gagnef +1,5 miljoner.

* Hedemora +1,2 miljoner.

* Leksand +1,4 miljoner.

* Ludvika + 0,4 miljoner.

* Malung-Sälen + 2,2 miljoner.

* Smedjebacken + 4,3 miljoner.

* Säter + 1,9 miljoner.

* Älvdalen + 0,2 miljoner.

* Landstinget Dalarna minskar sina kostnader med drygt 30 miljoner.

Mer läsning

Annons