Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Snåla inte på snöröjningen – varierande väder är ingen ursäkt för dålig plogning

Annons

De senaste månaderna har artiklar och insändare om dålig snöröjning avlöst varandra i lokaltidningarna i Gävle och Dalarna. Det har handlat om upprepade stopp på riksväg 50 i Silverhöjden, glashala vägar i Hälsingland och uruselt plogade kommunala gator och gångbanor.

Därför tycker vi att det kan vara på sin plats att också skriva om att det finns vägar som är bra plogade. Riksväg 50 mellan Borlänge och Ludvika är ett sådant exempel. Trots att det under de senaste veckorna har kommit stora mängder snö, har vägen varit bra plogad och i stort sett halkfri.

Förra veckan plogade man till och med undan plogvallarna för att ge plats åt mer snö. En åtgärd som man på senare år annars bara har sett utföras i norra Sverige. Så välplogad som denna vägsträcka har varit hittills i vinter, är nog risken för stopp i trafiken på grund av dåligt utrustade och kanske felaktigt lastade, företrädesvis utländska lastbilar, i princip obefintlig.

En stor eloge till berörda för väl utförd plogning. Detta visar att det går att hålla vägen i gott skick trots varierande väder, trots att just varierande väder är något som alla andra väghållare har skyllt på när de har fått kritik för dålig plogning och ojämna isiga vägar.

Allt är dock inte perfekt. Det har flera gånger framförts kritik mot att plogbilarna som kör tandemplogning inte släpper förbi trafiken. I bland uppstår mycket långa köer när plogbilarna kör sträckan Borlänge - Ludvika nonstop i en hastighet av 40 kilometer i timmen.

Enligt information om trafiksäkerhet som finns på Trafikverkets hemsida, framgår det: ”När två plogbilar kör i bredd, ett par hundra meter efter varandra, kallas det för tandemplogning. Det sker på vägar med dubbla körfält. Att köra om då är förenat med livsfara. Dels med tanke på väglaget, dels för att plogbilarna bildar ett långt ekipage som är svårt att ta sig förbi i snöröken som virvlar upp vid plogningen. Plogbilsförarna stannar efter några kilometer och släpper förbi trafiken.”

Så verkar det dock inte fungera mellan Borlänge och Ludvika. Vi har själva åkt konvoj efter plogbilarna från Persbo, strax norr om Ludvika och hela vägen till Kupolenrondellen i Borlänge, en sträcka på fyra mil. Det medför en förlängning av restiden på sträckan med cirka en halvtimme. Inte så mycket kan tyckas, men tillräckligt för att skapa problem för både person- och godstrafiken.

Sammanfattningsvis kan vi ändå konstatera följande: om väghållaren bara utför plogning och halkbekämpning tillräckligt ofta, så går det att hålla vägen i bra trafiksäkert skick. Detta gäller oavsett om det snöar mycket, eller är omväxlande varmt eller kallt väder med regn eller snö.

Ett tydligt budskap till kommunerna och Trafikverket är att alltså att inte snåla på snöröjningen. Det handlar om att rädda liv!

Mats Otterborn, regionchef Maskinentreprenörerna Mitt                                                                 

Patrick Magnusson, regionchef Sveriges Åkeriföretag Mitt

                   

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons